- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAlexandra in Trico-maatkostuum

Alexandra in Trico-maatkostuum

- Advertentie -

Delen

Mat-zwarte masten en de stuurhutbovenbouw in contrast met het laadruim waarin 250 liter silverpaint gerold is, is een generatie verder dan gevernist teak en een vuren buikdenning. Anders, gedurfd en vernieuwend, zijn kenmerken van dit chique drogeladingschip! In baanbrekend grote letters staat er ‘Alexandra’ op de boeiing, waarmee leverancier Down the River Signs voor overige vaarweggebruikers een bezoek aan Hans Anders overbodig maakt.

De blikvanger op het achterdek is ‘Alexandra’ met fraaie letters uitgefreesd in blinkend rvs, violet verlicht onder het heklicht.

Denize en Robine Wanders zijn nog jong en komen amper boven de boeiing uit. Niettemin kregen zij het voor elkaar als kids van Denny en Elize Wanders-van Veen het schip van hun ouders te dopen. Rensen Shipbuilding liet de 135 x 14,20 meter als een evenbeeld van de Duricha bouwen. Shipyard Trico verstopte voor een deel het Chinese DNA van de Alexandra onder een maatkostuum van Hollands maritieme snit. Resultaat: trots en royaal uitgevoerd met een capaciteit van 336 TEU op vier lagen, powered by Mitsubishi’s van Koedood.
Denny Wanders en compagnon Alexander Durinck werken met DuWa BV als firmanaam. Containers hebben voor beiden geen geheimen, evenals de firma GUT Gernsheimer Containerline. De relatie met GUT stamt al uit 1994 en is de reden dat de Alexandra in een dienst van Antwerpen-Rotterdam op Gernsheim zal functioneren.

Bezigheidsvirus
Wanneer je vijf jaar sterk betrokken bent bij de afbouw van eveneens vijf schepen en met elk ervan een tijdje vaart om na verkoop weer de afbouw in te duiken, begin je je pappenheimers in het afbouwcircuit te kennen. Even voorstellen: het is Denny Wanders, dynamisch, 31 jaar jong. Hij past in doen en denken uitstekend in het Trico-team. Wanneer de laatste jaren een reserve of een troubleshooter op door Trico gerunde schepen werd gevraagd, was Wanders present.
Nauwelijks 15 jaar oud monsterde hij als matroos aan bij Ben Durinck op de eerste Alexandra, waar hij samen met Alexander het ‘bezigheidsvirus’ heeft opgelopen om een werkschip als een jacht te onderhouden. Op deze nieuwe is het rondom zichtbaar dat hij daar nog plezier in heeft. “Je probeert de knowhow van vijf schepen hierin te verwerken. Dat lukt nooit helemaal, altijd denk je: ‘Dat doen we volgende keer weer anders.’ Een schip is nooit perfect”, weet Denny. “Natuurlijk zijn we budgetgebonden, logisch ook in deze tijd. We kijken niet terug maar vooruit.”

Durastyle
Met Denny als gids lopen we door de ruime woning die door Scheepstimmerbedrijf Da-Capo werd ingetimmerd. Het ontwerp is van Elize Wanders en Diana Durinck van Durastyle. Diana creërde een welkome entree en een moderne woning, met een indeling en aankleding die zich zal onderscheiden in durf en kleur.

De Alexandra werd afgebouwd door Trico. (foto’s Johan de Witte)

Uniek is de opstelling van het schitterende kookeiland, dat centraal ligt van living en overige vertrekken en ruimte biedt aan eet- en zithoek. Eenmaal in de Kampers-stuurhut komt Da-Capo vol in beeld. De kersenhouten kolomlessenaar, het bureau, de zithoek en het overig meubilair bezitten klasse. “Da-Capo is duurder, maar wat ze presteren is super”, aldus Denny. Alphatron heeft hier twee radars van de nieuwste categorie geleverd met overlay, AIS, beladingsysteem en hoogtemeter. Er is nog een derde radar zonder scanner van het merk Conrad, die hier aan boord wordt uitgetest.
EMS heeft hier de draadjes aan elkaar geknoopt, waarmee de Alexandra functioneert. We kijken nog even in de machinekamer naar de tweemaal 1380 pk Mitsubishi die in combinatie met de twee door Scania aangedreven Veth-Jets manoeuvres zonder grijze haren garanderen. De blikvanger op het achterdek is ‘Alexandra’ met fraaie letters uitgefreesd in blinkend rvs, violet verlicht onder het heklicht. Het is juwelierswerk van MIRON.

Dolo Repair
John van Sliedrecht van Dolo Repair zit tien jaar in de business. Hij realiseert stalen frames op de kattensporen en legt er met zijn vier medewerkers een aluminium vloer op die een naadloze maatvoering heeft, sterk is, niet doorbuigt en gezette kanten heeft. Volgens John is vloeren leggen een specialisme. Met de visie van een artiest hanteert hij zijn meetlint en ziet dan de vloer al liggen.
Hij zegt: "Niks is moeilijk, als je kwaliteit levert heb je nergens een probleem." Na meer dan zestig schepen weet hij waar het langs gaat: uitlijnen, geen rare hoeken of fratsen. Boorgaten wat groter zodat je een vloer er na reparatie ook weer in krijgt. Alcoa-materiaal gebruiken; die kan je zetten.
"Wij zijn dit jaar op het vierde schip aan het werk. Een vloer is een belangrijk onderdeel van de installatie. Eigen ideeën en aardigheid voor het vak zie je in een Dolo-vloer terug.” Apropos, alles wat uit aluminium kan bestaan, maakt Dolo Repair uit Zwijndrecht.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -