Aan de afbouwkade aan de Boterhamvaartweg in Antwerpen is weer een plaatsje vrijgekomen met het vertrek van het drogeladingschip Goudvis van de familie Behiels. Het schip was tot dat moment toevertrouwd aan de goede zorgen van GSP voor de volledige afbouw.
Veel toeleveranciers en onderaannemers hebben langs het dok op onvrijwillige basis de schokbrekers van hun bedrijfsvoertuigen uitgebreid kunnen testen op de veelvuldig voorkomende hoogte- en laagteverschillen van de kasseien rond deze locatie. Alles heeft zijn charme, dat mag gezegd worden.
Ooit ratelden aan de Boterhamvaartweg en de andere dokken de karren die door de zware en vriendelijke paarden werden voortgetrokken. Later kwam er langs het dok het spoor waarvan alleen de rails nog getuigt, vooropgesteld dat u ze door het overwoekerende gras en andere kruiden kunt ontdekken.
De wissel naar vervlogen tijden op de Boterhamvaartweg. (foto Hans Heiligers)
De wissel die daar ook nu nog steeds langs die rails staat kan nooit meer worden teruggezet naar de tijd van toen. Ook de hightech apparatuur aan boord van de Goudvis heeft niets meer te doen met dat tijdperk.
ABC-motoren
Hooguit weten de voorgangers van de ABC-motoren aan boord zich iets van die goede oude tijd te herinneren. ABC bestaat tenslotte al bijna honderd jaar.
In de machinekamer van de Goudvis zijn twee van die motoren geplaatst. Volgens het naamplaatje gaat het om twee motoren van het type DZC-1000-166-AK. Per stuk voorzien deze krachtpatsers de aandrijving van de Goudvis van 1800 pk (bij 1000 toeren). Daaraan zal de Goudvis voldoende power kunnen onttrekken om de 135 x 14,20 meter op juiste wijze te laten manoeuvreren.
De door De Waal geleverde roer- en stuurmachine en schroefasinstallatie zal daartoe ongetwijfeld alles in goede banen leiden. En om te voorkomen dat onverhoopte, kleine pech uitgroeit tot een groot nadeel heeft GSP-hofleverancier Hi-Safe Fire Protection met zijn installaties ervoor gezorgd dat een ongewenste brand onmiddellijk en doeltreffend met de juiste middelen kan worden bestreden. Niet alleen in de machinekamer maar op alle plaatsen waar direct ingrijpen tot succes leidt.
Op en top voorbereid
Vanaf het voorschip volgt dan ook nog eens support van twee door Veth Propulsion geleverde boegschroeven van het type 4K1300. De verantwoordelijke aandrijving daarvan komt van twee Scania DC16L-motoren, die per stuk een bijdrage leveren van 571 pk (bij een maximum toerental van 1800).
Op het voorschip zien we nog een fraaie mast die bij Blommaert te boek staat als type Progress. Op het achterschip werd een designmast van het model Arizona geplaatst.
Vanuit het vele vierkante meters tellende kolomstuurhuis (Kampers) ontgaat je werkelijk niets van wat zich aan boord of in de omgeving afspeelt. Het is te bereiken via de door Blommaert geleverde stuurhuistrappen.
Elft heeft dat stuurhuis ingericht. Daarvoor werd gekozen voor notenhout. De lessenaar is op een wijze uitgevoerd dat hij rondom toegankelijk is. Bij de lessenaar horen nog twee ‘eilandjes’, waarop de meest voor de hand liggende apparatuur werd geplaatst.
Ook in de woning hebben de medewerkers van Elft laten zien waarvoor zij staan. De keuze daar is uitgekomen op donker eiken in combinatie met bijpassende panelen. Het geheel heeft een warme uitstraling in een kleurschakering die loopt van beige tot en met het donkerbruin van het eikenhout.
Naar onze mening is het ms Goudvis met deze equipage op en top voorbereid op zijn taak.
(Hans Heiligers)