Een sterrenstelsel is een verzameling van miljoenen of miljarden sterren met veel gas en stof. Een van die sterren is de Botein, die zich op een afstand van 168 lichtjaren van ons bevindt. Heel wat dichterbij is onlangs een nieuwe ‘ster’ met die naam ontstaan. Het is de dubbelwandige tanker Botein, die onder regie van Piet Warbout van Dagevos Shipping bij VeKa is afgebouwd voor Universe Shipping BV. In de tien tanks met een totale capaciteit van 3800 kuub van deze ‘ster’ gaan echter geen gas en stof, maar mineralen die vervoerd gaan worden voor Interstream Barging.
Vlnr: Piet, John en Jan Warbout. (foto Jan Hoek)
Ondanks de enorme drukte aan de afbouwkade bij VeKa is de Botein, geheel volgens afspraak, in vier maanden tijd afgebouwd. Aangezien de Botein niet meer in Werkendam ligt, spreek ik Piet Warbout bij Dagevos Shipping in Wemeldinge, het bedrijf dat hij samen met zijn broer John leidt.
John en Piet zijn de derde generatie. Het bedrijf is in 1939 opgericht door opa Jacobus (Ko) Dagevos. Zijn schoonzoon Jan Warbout kwam in 1964 in het bedrijf en later kwam het roer in handen van de derde generatie, zijn zonen John (commerciële zaken) en Piet (technische zaken).
Drukke periode
Als ik Wemeldinge vanaf de Postbrug nader, vallen al snel de 26 tanks van het bedrijf Ecotank op. Het blijkt een dochteronderneming te zijn van Warbout Beheer. Naast Dagevos Shipping en Ecotank, een bedrijf met een totale opslagcapaciteit van 85.000 ton, maakt ook Dagevos Seashipping deel uit van Warbout Beheer. In het artikel over nieuwbouwtanker Promotion, gebouwd voor Dagevos Shipping, komen we in de volgende editie terug op het familiebedrijf in Wemeldinge.
Het was voor familie Warbout een drukke periode. Tegelijkertijd werd bij Breko de tanker Promotion (135 x 17,50 meter) afgebouwd en bij VeKa de Botein (110 x 11,40 meter). Niettemin kijkt Piet Warbout terug op een bijzonder prettige afbouwperiode bij VeKa. Hij vertelt daarover: “De Botein is turnkey gekocht bij VeKa. Het casco is gebouwd op de Roemeense werf in Giurgiu. Het was voor ons het derde casco van deze werf met een prettige prijs-/kwaliteitverhouding.”
De Botein is afgebouwd bij VeKa in Werkendam. (foto Shipnet.nl)
No nonsense
Hij vervolgt: “Het schip was al in Nederland, maar de afbouwlocatie was nog niet bekend. Er waren door de eigenaren echter afspraken gemaakt met Interstream, waardoor het min of meer noodzakelijk was dat de Botein in vier maanden tijd zou worden afgebouwd. De afbouwlocatie werd Werkendam en ondanks het feit dat er daar vier rij dik afgebouwd werd, is de tanker probleemloos én op tijd in de vaart gekomen.”
“Enerzijds komt dat door de goede organisatie en anderzijds door de no nonsense-instelling bij VeKa. Er heerst zeker geen negen tot vijf mentaliteit en ze komen na wat ze toezeggen. Bijkomend voordeel is dat je Werkendammers en een Zeeuw gerust een tijd samen kunt laten werken. We zijn geen van allen bang om te werken en we weten waarover we praten. Ook de onderaannemers verdienen beslist een compliment. De Botein is niet voor niets al het vijfde schip dat we met VeKa afbouwen.”
Roemeens casco
Piet was erbij toen de eerste plaat van de Botein op de Roemeense werf werd gesneden, volgde de bouw van het casco op de voet, had de regie in handen tijdens de afbouw en voer als schipper de opgeleverde Botein de haven uit. Daarvoor had zijn echtgenote Joke, bijgestaan door de kinderen Freya (7) en Senna (5), aan de Werkendamse loswal de doopplechtigheid verricht.
(foto Shipnet.nl)
De Botein is een fraaie tanker geworden. Dat komt mede door de prima kwaliteit van het Roemeense casco, gebouwd in een overdekte hal. Een uitstekende afwerking, een goede conservering en verf van een prima kwaliteit spelen daarbij een rol.
De Botein wordt voortgestuwd door een Caterpillar van 1800 pk bij 1600 toeren. De tien deepwell-pompen hebben elk een capaciteit van 100 kuub per uur. Na de afbouw is de tanker door Dagevos Shipping turnkey overgedragen aan Universe Shipping, waar Dagevos Shipping een onderdeel van is. Met de Botein heeft de Nederlandse binnenvaart er weer een nieuwe ster bij.
(Jan Hoek)