Deen Shipping Holding is in 1980 opgericht door Ton Jegen en zijn schoonzoon Gerard Deen. Samen kochten zij uit de vaart de enkelwandige tanker Alpheus (67 x 8,20 meter). Gerard Deen en zijn echtgenote Monique gingen op het schip varen. Het zou het begin zijn van een innovatief leven in de binnenvaart, want familie Deen is voortdurend vernieuwend bezig. De tanker Apollo werd in 2008 zelfs genomineerd als meest innovatieve schip dat in dat jaar was opgeleverd. De tanker was onder andere voorzien van een zogenaamde Scheldehuid.
Gerard (rechts) en Glenn Deen. De laatste gaat het eerste half jaar als kapitein varen op de Amphiro.
Later dit jaar wordt bij Trico de Argonon opgeleverd. Het wordt de eerste tanker met een dual fuel-motor, die werkt op een mengsel van aardgas (80 procent) en diesel (20 procent). Onlangs is voor Apollo Shipping, dochter van Deen Shipping, bij Trico de bunkertanker Amphiro afgebouwd. Een traditionele, 4305 ton metende tanker met een ietwat afwijkende afmeting: 110 x 13,54 meter.
De Amphiro beschikt als eerste schip over vier op het dek geplaatste brandbluskanonnen, die door Veritas zijn goedgekeurd. Gerard Deen heeft een 2-jarig contract gesloten met Vinotra, waarvoor het schip in het ARA-gebied in charter gaat varen.
Mythologie
“De afmeting van de Amphiro is de meest ideale en efficiënte bunkermaat”, stelt Glenn Deen. De zoon van Gerard en Monique Deen was nauw betrokken bij de afbouw van de dubbelwandige tanker en gaat het eerste half jaar als kapitein varen op de Amphiro. Vervolgens voert hij weer de regie over de afbouw van de Achilles (110 x 11,40 meter), die in maart arriveert en aansluitend die van de Argonon (110 x 16,20 meter), die in augustus wordt verwacht.
De schepen van familie Deen hebben allemaal een naam uit de Griekse mythologie die zonder uitzondering met de letter A beginnen. Dat begon in 1980 met een uit de vaart gekochte Alpheus, die in 1992 werd vervangen door een nieuwe enkelwandige Alpheus. In 1997 werd de dubbelwandige Aphrodite gebouwd.
De afbouw gebeurde bij Trico in Rotterdam. (foto’s Jan Hoek)
Ton Jegen trok zich rond de eeuwwisseling terug uit het bedrijf. In 2003 werd de enkelwandige Alpheus verkocht en vervangen door een dubbelwandige naamgenoot. In dat jaar werden de activiteiten uitgebreid naar zeevaart en makelaardij. Drie jaar later stopten Gerard en Monique Deen met het actieve varen en nam zoon Glenn hun plaats als kapitein in.
Dual fuel
In 2007 werd de Apollo gebouwd (135 x 17,5 meter). De tanker, met een laadvermogen van 7.000 ton en voorzien van een zogeheten Scheldehuid werd genomineerd als ‘Schip van het jaar’. Gerard Deen vertelt daarover: “De huid en de binnenkant van het schip zijn zó ontworpen – op de Scheldewerf, vandaar de naam – dat er geen lek in te varen is. Als een ander schip tegen de Apollo aanvaart, dan veert de binnenkant als het ware mee.”
Vorig jaar diende Gerard Deen bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat het LNG Dual Fuel-project in; het ministerie stelde twee miljoen euro subsidie beschikbaar voor innovaties in de binnenvaart. Het project van Deen Shipping is een van de grootste projecten die voor deze subsidie in aanmerking komt. Deen Shipping, Pon Power en INEC zullen een door Pon ontwikkelde gasstraat toepassen voor de binnenvaart.
Dual fuel-motoren werken op een mengsel van brandstoffen, in dit geval van diesel en LNG (vloeibaar aardgas). De voordelen zijn emissiereducties, rentabiliteit van de technieken en minder onderhoud. De dual fuel-techniek is nu zo ver ontwikkeld dat dit systeem – in de zeevaart al in gebruik sinds 1986 – naadloos toegepast kan worden in binnenvaartschepen. Naast de technologische uitdagingen diende ook de huidige regelgeving aangepast te worden om het varen met aardgas aan boord geregeld te krijgen op de Europese binnenwateren.
Nieuw lessenaarmodel
Het casco van de Amphiro is gebouwd op de Chinese werf Jiangdu en is van goede kwaliteit. Gerard Deen was tijdens de bouw niet voor niets elke maand een week op de werf. Niet alleen voor dit casco, maar ook voor casco’s die voor de verkoop bestemd zijn.
In de machinekamer van de Amphiro staat een ABC-motor van 1800 pk bij 1000 toeren. Glenn Deen vertelt verder: “Het functionele dubbele leidingsysteem is monkey proof, ofwel iedereen kan er mee omgaan. Er zijn twee maal zes tanks met een totale inhoud van 4526 kuub aan boord, waarin we stookolie gaan vervoeren. De zes Bornemann-pompen hebben elk een capaciteit van 250 kuub per uur. De bunkergiek heeft een lengte van 30 meter.”
“Samen met Toine Willemsen hebben we een compleet nieuw model lessenaar ontwikkeld, ik wilde per se vijf panelen naast elkaar, die we ook willen plaatsen op de Achilles en de Argonon. Deze schepen zullen evenals de Amphiro worden afgebouwd bij Trico, aan de Sluisjesdijk in Rotterdam. We hebben hier de afgelopen periode prettig gewerkt en zien de komende afbouwperiodes dan ook met een gerust hart tegemoet.”
(Jan Hoek)