- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDeze Matrix heeft een plus

Deze Matrix heeft een plus

- Advertentie -

Delen

De Matrix is een schip zoals zijn bemanning: casco, installatie, equipement en onderhoud zijn keurig! Het is een 135 lange en 11,45 meter brede Orsovaar van een aantrekkelijk model. De huid toont geen ribben. Het schip is door Veka turnkey opgeleverd. Vooraf lag vast dat de Matrix overeenkomstig een bewezen concept zou worden uitgevoerd met een plus aan specifieke wensen. Peter Versluis is daar geen millimeter van afgeweken. Finale nota? Voor geen euro discussie, ‘appeltje-eitje’,volgens de woordvoerder en mede-eigenaar van de Fantoom BV, Jan Scheper.

Ook de Mitsubishi-motoren zijn in de firmakleur gespoten: Sigma rood RAL 2003.

We treffen hem en zijn bemanning in de machinekamer niet geheel vrij van verfspetters. “De jongens een beetje helpen; we zijn nog niet helemaal klaar", zegt hij. Het is er ook enorm groot. Deze tanker van 4539 ton heeft 5 meter holte, waardoor de machinekamer ongewoon hoog is. De schacht met vluchtwegfunctie, suppletie en FM200-systeem versterkt de ruimte.
Boven de voorraadtanks is het glad afgewerkt met aluminium. De centrale controleapparatuur in chique behuizing tegen de stuurhutkolom is een eyecatcher. Alle leidingen zijn onder de platen gelegd waar een halve meter meer hoogte zit dan gebruikelijk. Zo is het voor bijkomende equipement niet dringen. De platen zijn door SKB gelegd, als een dansvloertje. "Met die jongens hebben we al meer gewerkt; daar kunnen we mee lezen en schrijven."
Evenals de andere schepen bekent de Matrix kleur met Sigma rood RAL 2003. Alle leveranciers hebben hieraan meegewerkt en in kleur geleverd. Pompen en leidingen aan dek hebben eenzelfde kleur. In de machinekamers zijn stickers verwijderd en de Mitsubishi-motoren alsook de technische equipement zijn in de firmakleur gespoten. Het heeft stijl, maakt ruimtelijk en oogt als een showroom.

Van zelfde laken een pak

En dan is er koffie! We kijken rond in de door Baas uit Werkendam sfeervol ingerichte woning. Baas weet na het inrichten van vier schepen voor de BV waar het bij de compagnons om draait. Het moet ogen, stijl hebben, duurzaam zijn en het liefst zoals vorige keer. Voor de keuken van De Boer uit Staphorst is dat van hetzelfde laken een pak. Aan kastmeubilair, duurzaam afgewerkt met stalen strip, betimmering in middelkersen en de stijlvolle kolomstuurhutlessenaar,hangt het label van Hoogendoorn Maritieme Interieurbouw. Marco van der Straaten: “Wij houden in onze firma van standaard. Wat goed is moet je niet veranderen." De badkamers zijn dicht bij elkaar gesitueerd zodat waterleidingen en afvoeren gebundeld konden worden. De boiler verschuilt zich er in de buurt, met als gevolg direct warm water uit de kraan.

De centrale motorencontrole is ondergebracht in chique behuizing. (foto’s Johan de Witte)

Aan het Matrix-casco is zichtbaar dat er in Orsova mensen werken die het leuk vinden om een goed product te maken. Gecombineerd met de organisatie van VeKa’s inbouw – met name Veka Piping, verantwoordelijk voor de leidingstraat – geeft de Matrix klasse. De tanker heeft veertien tanks en evenzoveel deepwell-pompen van Marflex. De boordenergie alsook die voor de Verhaar-boegschroef en de ladingpompen komt van Cummins.
Met vier Van der Velden-roeren,draait het schip vanuit de volle run om zijn as; het manouvreert als een auto. Een erg rustig schip, dat met weinig liters goed wegloopt.

Roots
Met een opa die in de haven werkte en een oom die twee weken op een sleepboot werkte als enige maritieme roots moet er voor Jan Scheper “als het even kan" toch altijd water in de buurt zijn. Als jochie scharrelde hij langs de waterkant in Dordt; hij zag duwboten en dacht: “Daar wil ik op varen.”
Later voer hij onder andere op de Stormvogel en de Borghir. In 2003 staken Marco van der Straaten en Jan Scheper de koppen bij elkaar voor samenwerking. "Er waren honderd redenen om het niet te doen. Niettemin evenveel om het wel te doen. Doe je niks, dan gebeurt er niks",aldus Marco van der Straaten.
Van der Straaten en Scheper zijn in hart en nieren tankermannen geworden, die een financiering plegen rond te hebben voordat ze ergens aan beginnen. Met honderd procent op één lijn zittend exploiteren de partners inmiddels de Fantoom, de nauwelijks ‘droge’ Trimax en op de valreep van 2009, het mts Matrix.

Leerzame tijd
Jan Scheper hield tijdens de installatie twee vingers aan de pols: “Een leerzame tijd. Ik heb er veel van opgestoken, maar ik kies toch voor varen.” Als Jan de Matrix even laat voor wat hij is, kan hij zijn maritieme driften kwijt op een luxe motor van 24 meter uit 1917. Alles erop en eraan, en hoe kan het anders: motoren en technische equipement in RAL-kleur 2003.
Op vakantie samen met zijn partner en kinderen gaat het naar verre streken. Als backpacker kijken wat je aantreft, low budget met een flesje water in de bus tussen locals Dan Brown proberen te lezen of vijf uur in een tuk-tuk zo rood als een tomaat van het stof. "Dan kom je mooie dingen tegen, zoals – en daar heb je weer dat water – walvissen."

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -