Zover je over het land kunt kijken, is er een witte wereld langs de Dordtsche Kil. Na een eerste blik op de Delos ben je meteen maatjes: een vriendelijk ogend schip met een warme uitstraling. Dat zal wel komen door het zonnig zachtgele en blauwe schilderwerk van het Portugese bemanningslid Olavo Montero, die het aan boord prima naar zijn zin heeft en al tien jaar met Cor van Weel vaart.
Alles wat je van een schip verwacht lacht je toe: een geweldig plaatje met extra glans door de Blommaert-luiken. Bovendien bezorgt de duwsteven het schip ook nog stoere trekjes waardoor het schip een veelheid van karakters heeft. De temperatuur langs de waterkant is 4 graden onder nul. Dat is in schril contrast met het Griekse eiland Delos, zo’n 3.000 kilometer verderop. Daar is het deze middag 15 graden in de plus.
Bekende naam
Over enkele uren wordt een aantal vrienden en relaties verwacht voor de doopplechtigheid die in kleine kring plaatsvindt in de vluchthaven ter hoogte van De Wacht bij ‘s-Gravendeel. Geen slecht idee, er is daar parkeerruimte voldoende en je kan via de steiger prima aan boord komen. Terwijl aan boord de tijd aanbreekt van de overbekende taferelen waarbij van alles nog in gereedheid moet worden gebracht neemt Richard van Weel niettemin alle tijd voor een gesprek en geeft hij een sightseeing aan boord.
De Delos is eigendom van de V.O.F. Omnia Maritime Vesper uit Dordrecht. Het is de onderneming van Herman Specht en Richards vader Cor van Weel. Niet slechts de warme naam Delos, maar ook nog eens een naamgeving van de vof met een zonnig karakter. Vesper betekent ‘daar waar de zon opkomt‘.
De Caterpillar in de machinekamer op het achterschip levert 1850 pk.
Het schip is vernoemd naar de Delos, een 86 meter-schip waarmee Cor van Weel bijna twintig jaar heeft gevaren en dat nu de naam Regenboog draagt. Cor kocht het schip in 1990 van O. Slokkers uit Zwijndrecht, toen droeg het de naam Lacq. Oorspronkelijk was het in 1964 onder die naam gebouwd door Rhea Scheepvaart Maatschappij in Rotterdam; ze vervoerden zwavel voor de CFNR.
Op een van de weinige momenten dat er een korte pauze valt tussen de binnenkomende gesprekken op zijn gsm, zegt Richard van Weel: “De naam Delos was in brede kring zo bekend dat er niet eens aan gedacht is een andere te bedenken.”
Scheepswerf Gelria
Cor van Weel is in 2007 contact gekomen met Herman Specht toen zijn zoon Richard de overstap maakte van de CFNR naar Omnia-Maritime Logistics. Naast deze vennootschap staan er nog twee namen op het kantoorpand aan de Handelskade in Dordrecht: Omnia-Maritime en Omnia-Maritime Barge Services.
Specht en Van Weel hebben eind 2008 hun plannen voor een nieuwbouwschip omgezet in een business case en daartoe de V.O.F. Omnia Maritime Vesper opgericht. Niet lang daarna stond deze naam onder de opdracht voor de bouw van een optimaal doordacht casco.
De kiel voor de Delos werd in januari 2009 gelegd in Plock (Polen). In juli 2009 is het casco afgeleverd voor het kantoor van Omnia-Maritime aan de Handelskade, waarin ook de CFNR kantoor houdt.
Korte tijd later werd het casco toevertrouwd aan de zorg van Cor de Ruyter van scheepswerf Gelria in Nijmegen. Die mocht het schip verder afbouwen naar kennis, inzicht en ervaring van multimodaal logistiek dienstverlener Herman Specht. Daarbij vulde Cor van Weel hem aan met al zijn kennis en kunde van de dagelijkse praktijk aan boord.
De Delos ligt in de Vluchthaven bij ’s-Gravendeel klaar voor de doop. (foto’s Hans Heiligers)
Perfecte match
Ze hebben de plannen samen goed doordacht en aangepakt. Daardoor zijn ze er buitengewoon goed in geslaagd een schip in de vaart te brengen dat een perfecte match heeft tussen maatvoering en laadvermogen. Er is veel gewerkt met lichte materialen. Uiteindelijk is op het naambord vermeld: 105,00 x 11,45 x 3,20 meter. De optelsom daarvan is goed voor maar liefst 2662 ton. Op 2,70 meter ‘doet’ de Delos zelfs nog 2056 ton. De kruiplijn is 5,40 meter en bezorgt daarmee de planningafdeling van Omnia Maritime Logistics een breed inzetbaar schip voor veel vaarwegen en kanalen.
Hoewel de Delos nog maar zo kort in de vaart is, bestaat er nu al belangstelling voor een zusterschip. “Wellicht overweeg ik om dat via een deelname te realiseren”, zegt Herman Specht. Met die opmerking houdt hij op diplomatische wijze alle mogelijkheden voor de toekomst nog open. Ondertussen is de Delos het derde 105 meter-schip in rij dat door Omnia-Maritime Barge Services is geleverd.
Caterpillar
Door de duwsteven heeft het schip al wel een voorschot op die toekomst genomen. In combinatie met een bak mag er volgens de certificering maximaal 5.600 ton worden geladen. Vandaar de Caterpillar C18 in het voorschip die 630 pk afstaat aan de Van Wijk-boegschroef van 1400 millimeter. Verder staat daar ook nog een generatorset van Caterpillar die goed is voor 42 kVA.
In de machinekamer op het achterschip staat de grote broer van de Caterpillar; dit exemplaar levert 1850 pk (bij 1600 toeren). We zien daar ook nog een John Deere-generatorset van 72 kVA. Het schip heeft ook nog spudpalen: drie maal uitschuifbaar, achter tot 10.50 meter en voor 11.50 meter.
Willemsen Interieurbouw en Scheepsbetimmering werd gevraagd de lessenaar en de overige betimmering uit te voeren in palissander en daarin is het bedrijf naar onze mening goed geslaagd.
Ondertussen arriveren de eerste gasten die getuige zullen zijn van de doop van de Delos door Tamara Specht. Er zal niet tot in de late uurtjes worden gefeest. De lading cellulose voor de eerste reis naar Plochingen gaat voor.
(Hans Heiligers)