- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFleur: derde kvb binnen jaar voor De Groot

Fleur: derde kvb binnen jaar voor De Groot

- Advertentie -

Delen

De Groot Scheepsbouw & Reparaties in Moerdijk en de Groot Scheepstechniek stonden al bekend als afbouwspecialisten van tankers. Dat is duidelijk niet de enige specialiteit, want binnen één jaar werden door de werf drie koppelverbanden afgebouwd. De verbanden zijn 172 x 11,45 meter en meten 4749 ton. De casco’s werden in opdracht van de partners Drenth en Van Oost en bevrachter CFNR (Compagnie Francaise Navigation Rhénane) gebouwd in het Russische Astrakhan. In een eerder stadium werden de Amesha en Amesha II afgebouwd, gevolgd door de Ger-Jan en Ger-Jan II. Als laatste heeft De Groot nu het koppelverband Fleur en Fleur II afgebouwd. Deze combinatie is inmiddels overgedragen aan eigenaar Martin Bouman en gaat eveneens voor CFNR varen.

De Groot Scheepsbouw & Reparaties en De Groot Scheepstechniek moet je gewoon allround noemen. Dat blijkt wel uit de in eigen beheer uitgegeven nieuwsbrief, waarin onder andere de recente activiteiten staan vermeld. Het afgelopen jaar bouwde het bedrijf tal van binnenvaartschepen af en waren de droogdokken voortdurend bezet.
Ook de eerste maand van dit jaar wordt er aan diverse schepen hard gewerkt. Naast afbouw heeft de werf ook de Zoradia (ex-Risico) verbouwd en gehermotoriseerd; dat schip voldoet nu aan de nieuwste eisen van de IVW. Een bijzondere klus was de afbouw van bilgeboot Hydrovac 10 voor ISD, een bedrijf dat in Rotterdam restolie en afvalwater ophaalt van bedrijven en schepen. De Groot Scheepstechniek is niet alleen actief in eigen land, maar af en toe ook in het buitenland; in Frans-Guinea werden aan boord van het ms Mahury onderhoudswerkzaamheden aan een KTA 19 M3 verricht en in Indonesië werden meerder Cummins-motoren in bedrijf gesteld.
In eigen land is De Groot inmiddels gestart met de afbouw van de tankers Julia (86 x 9,50 meter) en de Esther (135 x 11,45 meter). “De orderportefeuille voor nieuwbouw en reparatie is goed gevuld en ook onze motoren- en boegschroefafdeling draait op volle toeren”, stelt William Sakkoo, die als projectleider nieuwbouw bij De Groot verantwoordelijk was voor de afbouw van de drie koppelverbanden.

Goed doordacht schip
Vijf jaar geleden kwam Bram Blom als inbouwer in dienst van De Groot. Nog geen drie jaar later werd hij bevorderd tot voorman en in die functie was hij nauw betrokken bij de afbouw van alle drie de koppelverbanden. Hij vertelt daarover: “In Rusland zijn nette casco’s gebouwd, waar we nagenoeg niets aan hoefden te doen. Als een casco mooi strak is, verloopt de afbouw meestal ook prettig en dat was in alle drie de gevallen het geval. Dit waren fijne schepen om aan te werken en de gehele afbouwperiode is dan ook soepel verlopen.”
“De Fleur is, net als de eerder gebouwde zusterschepen, een goed doordacht schip, compleet met bulbsteven, goed roerwerk en prima vaareigenschappen. De ruime machinekamer, met twee Cummins-motoren van 1624 pk elk bij 1600 toeren, is voorzien van een aparte dempkamer en kofferdamruimte waarin het pijpwerk is weggewerkt. Het voordeel daarvan is dat de machinekamer een rustige aanblik geeft. Het pijpwerk van de koppelverbanden Amesha en Ger-Jan is grotendeels door onszelf gedaan, terwijl aan boord van de Fleur het Rotterdamse bedrijf Levina daarvoor verantwoordelijk was. Dat is eigenlijk het enige verschil op de leverancierslijst. Alle drie de schepen hadden hetzelfde bestek en er is met dezelfde onderaannemers en toeleveranciers gewerkt.”

Een volle afbouwkade in Moerdijk. Op deze foto liggen alle drie koppelverbanden op de werf. (foto’s De Groot Scheepsbouw & Reparaties)

Volle afbouwkades
De Groot Scheepstechniek leverde onder meer de koproeren en de Elegance-autokraan, die met een lengte van 24 meter nog altijd 2.000 kilo kan heffen. Hierdoor is het mogelijk dat de eigenaar zijn auto niet alleen op het roefdek kan plaatsen, maar desgewenst ook in het ruim kan zetten. Hierdoor heeft de Fleur, genoemd naar de dochter van eigenaar Martin Bouman, een lage kruiplijn van 5,30 meter.
Hoewel de koppelverbanden voornamelijk kolen gaan vervoeren, kan dankzij de door De Groot Scheepstechniek geleverde 5-trapsstuurkolom het door Alubau Wessels geleverde stuurhuis ruim 12 meter omhoog. Met een veilige blik over vier lagen containers (332 TEU) als resultaat.
De Groot Scheepstechniek is een juiste keuze als het om kwaliteit gaat. Dat zorgt voor volle afbouwkades in Moerdijk en Dordrecht en is de reden dat projectleider William Sakkoo en voorman Bram Blom na de afbouw van drie koppelverbanden niet even achterover kunnen leunen. Drie tankers moeten in maart worden opgeleverd. Dat moet gaan lukken, want nieuwbouw heeft voor de medewerkers van De Groot geen geheimen meer.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -