Marc Dullaers is algemeen directeur van Beltank en memoreert op ons verzoek in het kort de geschiedenis van het bedrijf. De onderneming is ontstaan in 1997 door het samengaan van de Belgische vestiging van Nedlloyd met Cisalpina, de Belgische dochter van Alpina Basel, en reder Marcel Lepinoy. De laatste is op dit moment hoofdaandeelhouder.
Algemeen directeur Marc Dullaers. (foto’s Hans Heiligers)
Dullaers legt uit dat de onderneming zich aanvankelijk uitsluitend bezig hield met het vervoer van minerale olie. Door wijziging van strategie heeft Beltank zich de laatste vier jaar eveneens krachtig ontwikkeld tot een onderneming met veel kennis op het gebied van specialistisch vervoer van chemicaliën. Hij doelt daarmee op alle chemicaliën die in bulk worden vervoerd en voor het laden of lossen moeten worden verpompt. Als willekeurig voorbeeld noemt hij de 200.000 ton gips die Beltank jaarlijks voor een relatie vervoert. Beltank heeft dat contract ‘van de weg’ gehaald. De verlader is enorm content met de nieuwe wijze van vervoer over het water die hem veel geld en tijd bespaart. Voor deze bijzondere transporten bevracht Beltank niet slechts schepen van derden, maar beschikt het ook over een forse eigen vloot.
Klontje suiker
Vier jaar terug was Beltank in de race om een contract te verkrijgen voor het vervoer van ijzertrichloride. Het goedje met een veel te moeilijke naam wordt gebruikt in het grote waterzuiveringsstation van Parijs. Vanwege de aard en het karakter van het product mag het absoluut niet in contact komen met metalen. Als dat zou gebeuren ontstaat hetzelfde effect dat optreedt als je een klontje suiker in de koffie doet: ook het metaal smelt.
Voordat op het werk werd ingeschreven, is er veel nagedacht, berekend en tekenwerk verricht door Beltank. Uiteindelijk vormde zich een compleet beeld hoe de transporten op veilige wijze moesten worden vervoerd. Vooral omdat Beltank de zaak buitengewoon goed had onderzocht en ook nog eens ideeën voor transport en opslag aandroeg bij de opdrachtgever werd het de meerjarige opdracht gegund. Beltank voert het transport ondertussen meer dan een jaar uit met het duwstel Alain Colas.
Seine-Nord-verbinding
Dullaers is verheugd dat ook in Frankrijk steeds meer het besef groeit dat vervoer over water de manier is om voordelig en zonder files vervoersstromen te beheersen. Met een simpel voorbeeld schetst hij de planning van een vervoerder op wielen die goederen vervoert tussen de oost- en westzijde van Parijs. Vroeger kon hij drie ritjes per dag plannen. Nu kan hij dat nog, maar hij zal er door drukte en files slechts één kunnen uitvoeren. Toch wordt tussen het havengebied van België en Parijs slechts 3 procent over water vervoerd.
Als er iemand is die met mooie toekomstbeelden uitkijkt naar de oplevering van het nieuwe Seine-Noordkanaal dan is dat wel Marc Dullaers. Hij is dan ook zeer verheugd dat het ernst wordt met de aanleg van het kanaal, dat een lengte krijgt van 106 kilometer en slechts zeven sluizen zal tellen. Goed nieuws voor alle 135 meter-schepen en koppelverbanden: het kanaal wordt 54 meter breed en 4,50 meter diep. Ingebruikname staat gepland voor 2015.
Bij scheepswerf De Toekomst in Waspik werd de Tsjechische duwboot aangepast.
Tweede transportlijn
Beltank heeft zijn zaken goed voor elkaar. Vanuit zijn Franse kantoor, strategisch gesitueerd bij het Canal du Nivernais in Nevers, worden alle bevrachtings- en personeelszaken lokaal geregeld.
Onlangs werden tussen Parijs en Rouen twee lijnen voor het transport van plantaardige en ruwe olie opgezet. Daarvoor worden de Ivina (1476 ton) en de Bilitis (722 ton) ingezet.
Beltank blijft opdrachten binnenhalen waarmee ze iemand kunnen bevrachten en de opdrachtgever toegevoegde waarde kunnen leveren. Daarvoor heeft Beltank alles in huis: ze kennen de producten, de routes en de daarvoor meest geschikte schepen.
Door uitbreiding van volumes is er inmiddels plaats voor een tweede transportlijn naar de waterzuivering in Parijs. Beltank besloot binnen de eigen vloot tot nieuwbouw van een dubbelwandige tankbak. Het casco is gebouwd in Servië en is 70 x 5,70 meter bij een diepgang van 2,50 meter en meet 735 ton. Het ontwerp is van Scheepswerf Vahali uit Gendt in Nederland. Asto in Raamsdonksveer bouwde het af en plaatste vijf dubbelwandige kunststof binnentanks met een dikte van dertig millimeter, die geleverd werden door Comenco uit Edigem. De tanks hebben een inhoud van 95 m3 per stuk en worden met vijf deepwell-pompen binnen één uur tijd gelost.
Duwboot uit Tsjechië
Het spreekt voor zich dat niet alleen de tankbak maar ook de duwboot een aangepaste breedte moet hebben voor de sluizen. Er werd een creatieve oplossing gevonden. In Tsjechië werd een geschikte duwboot gevonden. Weliswaar zat het vaartuig iets te breed in zijn jasje maar dat kon worden opgelost.
En dat deden ze in Waspik bij werf De Toekomst. Naast het afbouwen van schepen weten ze daar ook goed raad met verbouwen. Nadat de boot in Antwerpen op de juiste wijze was ‘versneden’ werd het naar Waspik gevaren. Daar onderging het een complete metamorfose. Het resulteerde in een niet van nieuw te onderscheiden duwboot.
Ook het nieuwe tankduwstel is genoemd naar een legendarische Franse zeezeiler.
Het vaartuig kreeg een mooie woning en een nieuwe duwsteven. Er werd een luxe kunststof stuurhuis geplaatst, waarvan wij aanvankelijk dachten dat het een aluminium exemplaar was omdat het er gewoon zo uitzag. Later bleek het een kunststof ‘alu-look’ stuurhuis dat geleverd werd door Bernaerts uit het Lobroekdok in Antwerpen. Voor de nieuwe kraan van De Toekomst was het een makkie: het stuurhuis stond er binnen de kortste keren op. De machinekamer werd ingericht met twee Daewoo-marinemotoren van 500 pk.
Zeezeiler
Evenals de Alain Colas kreeg ook dit duwstel de naam van een Franse zeezeiler. Het werd vernoemd naar Éric Tabarly, een zeer getalenteerde zeiler en ontwerper. Tabarly verbrak meerdere records op de Atlantische oversteek. Zijn naam was onlosmakelijk verbonden met die van andere titanen uit de beginjaren van de Withbread Race en bezorgde hem een niet weg te denken plaats in de geschiedenisboeken. Hij verongelukte tijdens een ‘simpel’ tochtje met een zeilend monument toen hij werd getroffen door een rondhout.
(Hans Heiligers)