- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwIna is licht, sterk en in topvorm

Ina is licht, sterk en in topvorm

- Advertentie -

Delen

Met de zon als gezelschap stevenen we over het terrein van installateur De Groot Scheepstechniek op de 135 x 11,45 meter grote Ina af. In het zicht van haar fraaie spiegel, waarin spanten zich bescheiden manifesteren achter een spiegelgladde oppervlakte en een zuivere radius die in huid en boeiing overgaat, komt de vraag boven water: waar de kiel gelegd is? Voor deze kwaliteit staat, volgens de bouwplaat in de machinekameringang, Gebr. De Jonge Shipbuilding Services in het Servische Kladovo garant. Een werf die beschikt over 24 hectare werkterrein, moderne faciliteiten en een slipway van 145 meter.

De keuken is geleverd door Mandemakers. (foto’s Johan de Witte)

Op een 17 TEU lange ‘dansvloer’, die geheel onderhands gelast is en daardoor de gebruikelijke sluitplaten met lassleuven mist, ontmoeten we Rex en Ina Teekman-Kruisinga met hun zoon Erwin. Samen vertegenwoordigen ze de Vof Teekman & Kruisinga. Twee tellen later verlangt de andere kant van het mobieltje hun aanwezigheid elders en weg zijn ze.
"Hoe moet dit en dat", imiteert Ina Teekman. "Zo gaat dat de hele dag. Die twee hebben het druk. Ze vangen elkaar goed op. Rex is de motorman en Erwin bemoeit zich meer met elektriciteit. Hij geeft dit schip tijdelijk meer aandacht dan zijn vriendin", zegt zijn moeder.

Op een voetstuk
"Voor Erwin en zijn broer Enrico die zich al warm loopt om aan boord te komen, hebben we tot deze nieuwbouw besloten. Neef Michiel doet ook mee en woont voorop. De bedoeling was dat Rex en ik 14/14 zouden varen met de jongens en we ons langzaam aan de wal zouden settelen, maar de malaise verlegt onze koers."
Als de mannen van Mandemakers Keukens aan dek verschijnen, is dat Ina’s afdeling en voor ons het sein voor een rondje langs de uitvoering van het schip. Veel rvs materiaal aan een strak plafond, kaarsrechte bunkers van koeling tot aan roerkamerschot, elektrische apparatuur van Leeuwestein en een schitterende vloer van Dolo Repair zetten de twee Cummins QSK 38 motoren op een voetstuk. Deze machinekamer heeft een ‘en suite’, waarin onder andere de hydrauliek-equipement en een wateronthardingsysteem zijn geïnstalleerd en die door een aluminium deur toegankelijk is.

Aqua Comfort
Als we leverancier Jan de Ridder naar zijn wateronthardingsysteem vragen, krijgen we een waterval aan informatie: "Het is volledig CP-gestuurd, nagenoeg onderhoudsvrij, 100 procent kalkvrij, zacht voor huid en haar, eczeem bestrijdend, het vermindert slijtage aan en onderhoud van witgoed en heeft 75 procent minder zeepproducten nodig voor een schone was. Het maakt van water een godendrank."
De Ridder van Aqua Comfort uit Zwolle geeft vijftien jaar garantie op het systeem. Wanneer je de voordelen kent, zijn er geen nadelen, behoudens de betaalbare nota. Aqua Comfort is een specialist die ook in achtertuinen bronnen slaat tot 60 kuub per uur en variëren van 30 tot 100 meter diepte.

Scheepsinstallatie Leeuwestein zorgde op de Ina voor de elektrische installatie en de spudpalen. Dit schip is met een afwijkende techniek uitgevoerd, een uitbreiding op bestaande kennis, vertelt een medewerker. Voor Leeuwesteins systeeminnovatie schrijft Starpoint de software. De projectleider van Leeuwestein op de Ina was André Schipper.
Genoeg techniek, we klimmen naar de stuurhut waar de jongens van Holster uit Werkendam een hoeveelheid rood mahonie in een kolomlessenaar verwerkt hebben, waarover we onze mening in één woord weergeven: prachtig! Miron RVS heeft glimmend roestvaststaal aangebracht en Alubouw De Mooy verzorgde de voormasten en heklichtvleugel.
De Ina is licht sterk en in topvorm. Een ‘dik-voor-elkaar-schip’ dat op 25 september heeft proefgevaren.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -