Concordia Shipyards bouwde in Nanjing (China) voor Roelanda BV een drogeladingcasco van 135 bij 11,45 meter. A.A. Vink in Sliedrecht realiseerde de afbouw. Eltec installeerde de elektriciteit en de apparatuur. Wessels uit Haren (Ems) timmerde op aanwijzing van eigenaars Henk en Loury Kleine Ten Napel een bijzondere signatuur in het schip, waarin Kleine groot is!
De woning heeft een praktische indeling en is origineel ingericht.
Vijf reizen na de start treffen we het ms Roelanda aan de Volkerakpalen aan. De eerste was er één met kolen, zeg maar een verlengde proefvaart. Behalve om de motoren en apparatuur op scherp te stellen ligt het er letterlijk voor niets. Vrachtaanbod laat geen keuzes, tegen een break even-tarief is het wachten tot het tij kentert. Opnieuw zorgt de tijd ervoor dat recessie zijn impact weer verliest. Terugziend heeft ‘de toekomst’ zijn basis in het verleden.
Oude naam
Roelanda is een oude naam op een nieuw schip van Henk en Loury. Ondanks de standaarduitvoering verraadt het schip zich door paarse accenten, waarmee Kleine-schepen karakter hebben. Met de voorlaatste Roelanda van 171 x 9,50 meter transporteerde Kleine drie jaar lang coils naar Basel.
Henk is bepaald geen meeloper en mag graag eens uitproberen wat onder maritiem uniek valt, hij heeft een visie op de bedrijfstak en praat mee in diverse bestuursvormen. Niettemin wisselde hij zijn koppelverband voor dit standaard uitgevoerde casco, waarvoor hij tweemaal in China op de werf ging kijken. De laatste keer in gezelschap van Loury en twee dochters; ze namen zij een time-out om een paar weken rond te kijken hoe China groeit als kool op kunstmest.
In de lessenaar is zwart-wit kunststof gebruikt. (foto’s Johan de Witte)
Technische en modeproducten ‘made in China’ zijn niet zelden kopieën van westerse originelen. Kopieergedrag reikt tot en met de sleutel van de brandkast. "Een overweldigend, fascinerend land met onverstaanbaar vriendelijke mensen en waar transparantie in besluitvorming op een laag pitje staat", aldus Henk.
Ongedwongen sfeer
De Roelanda is standaard, zoals Henk Kleine dat uitdrukt, maar er zit wel alles op en aan. "A.A. Vink en medewerkers installeerden de equipement vakkundig binnen de overeengekomen tijd en dat gebeurde in een ongedwongen werksfeer", zegt Henk.
De mannen van Wessels uit Haren (Ems) hebben de fantasie van de eigenaar in hout verwerkt. Het gebruik van zwart-witkunststof in de lessenaar, het witte plafond en de eveneens van kunststof vervaardigde ‘houten vloer’ in combinatie met fraai meubilair geven de stuurhut een fris-ruimtelijke sfeer.
De woning heeft een praktische indeling voor een gezin en een tweede kapitein, is origineel ingericht en bezit daardoor een warme gezelligheid.
In de machinekamer zijn de twee Mitsubishi’s (1600 pk) favoriet, in conventionele behuizing met modern gemodificeerde elementen, waarmee aan CCR-2 voldaan wordt en waarvan de draaiende onderdelen een ongekende levensduur hebben. Een moderne motor, zonder laptop, en die in zijn eenvoud een eigenaar het gevoel geeft dat de motor weer van hem is.
Met tweemaal 1,20 diameter kanalen Veth-Jet (door Scania-motoren aangedreven) en Veth-spudpalen geeft afmeren geen aanleiding tot zorgen. Dit in tegenstelling tot de economische malaise waar niemand omheen kan manoeuvreren.
(Johan de Witte)