Gemeenteraadslid Hannie Hania verrichtte de doop. Bij haar staan (vlnr) directeur Jos van Woerkum van Damens Shipyards Hardinxveld, burgemeester Piet IJssels van Gorinchem en directeur Johan Hania van Veerdienst Gorinchem.
Veelzijdig en innovatief; het zijn woorden die maar al te vaak misbruikt worden om een product of bedrijf aan te prijzen. In het geval van de Gorinchem X zijn ze volkomen op hun plaats. Niet voor niets trok de doop, die 7 juli Buiten de Waterpoort in Gorinchem plaatsvond, volop aandacht. Ook van de landelijke media.
Het nieuwste vaartuig van Veerdienst Gorinchem geeft een nieuwe invulling aan de term ‘multifunctioneel’. De nieuwe veertaxi annex blusboot gaat varen tussen Gorinchem en Sleeuwijk en in de zogeheten Vesting3hoek: Gorinchem, Woudrichem en Slot Loevestein.
De veertaxi, gebouwd door Damen Shipyards Hardinxveld, vaart langzaam vaart als het kan en maakt knopen als het moet. Drie functies heeft de Gorinchem X: het is een normale veerpont, maar ook een snelle watertaxi en door de uitrusting met blus- en aanverwante apparatuur kan het schip ook worden ingezet bij calamiteiten op het water.
De stad Gorinchem beschikt daarmee over een primeur. Met de Gorinchem X zou wel eens een nieuwe standaard gezet kunnen zijn voor veerboten. Damen Shipyards Hardinxveld heeft in elk geval goede hoop dit nieuwe type, ‘Damen River Rescue Ferry 1605’ genaamd, aan meer overheden te kunnen verkopen.
Flink uitpakken
De doop werd verricht door Hannie Hania, gekozen omdat ze het oudste vrouwelijke gemeenteraadslid is van Gorinchem (voor Stadsbelang/Leefbaar Gorinchem). Wat het extra speciaal maakte, was dat zij de moeder is van de directeur van Veerdienst Gorinchem: Johan Hania.
Voor de doop pakten Veerdienst Gorinchem en Damen Shipyards Hardinxveld, flink uit. De vele gaten werden ontvangen in een partytent die Buiten de Waterpoort was opgebouwd. Aan het speciaal afgemeerde ponton ontbrak de veertaxi echter en dat zorgde voor vragende blikken. Een enkeling suggereerde dat het vaartuig al meteen aan het werk was bij een calamiteit op het water.
Niets was minder waar. Er was een indrukwekkende entree bedacht. Toen iedereen naar de kade was gedirigeerd dook de Gorinchem X onder begeleiding van de triomfantelijke klanken van ‘Also sprach Zarathustra’ en de andere boten van de Gorcumse veerdienst op uit een mist van waterkanonnen.
Ontwerp
De nieuwe veertaxi is op drie manieren inzetbaar. Als veerpont in een dienstregeling, waarbij de boot een normale ‘veer’-snelheid zal aanhouden. Dan kunnen er maximaal dertig personen worden vervoerd. Als watertaxi, met een vaarsnelheid van circa 40 kilometer per uur (geschikt voor maximaal twaalf personen). En als blusvaartuig. Gorinchem heeft al meer dan tien jaar een eigen blusvaartuig. Door de nieuwe veertaxi uit te rusten met blusapparatuur kan ook dit vaartuig snel worden ingezet bij het bestrijden van calamiteiten.
De gemeente Gorinchem heeft een grote inbreng gehad bij het ontwerp en de uitrusting van het vaartuig. Damen Shipyards Hardinxveld – dat de opdracht kreeg na een Europese aanbestedingsprocedure – ontwikkelde het nieuwe type in nauwe samenwerking met Veerdienst Gorinchem.
Met de Gorinchem X heeft de gemeente een primeur. (foto’s MGR)
Op basis van dertien jaar ervaring met de veerdienst en vier jaar ervaring met de watertaxi zag Gorinchem kansen voor innovatie in de bedrijfsvoering van de veerdienst. Met de grootste veerboot, de Gorinchem VIII, kunnen 250 passagiers met fiets en 400 zonder fiets per overtocht worden vervoerd. Dat is alleen nodig in de spits en in de zomer als toeristische attractie binnen de Vesting3hoek. Op andere tijden bestaat de wens meer maatwerk te kunnen bieden. Deze wens leidde ertoe dat vier jaar geleden een eerste watertaxi is gekocht. Op basis van de ervaringen daarmee ontstond het plan voor een veertaxi.
Primeur
Daarmee beschikt Gorinchem over een primeur in Nederland. Gorinchem bouwt het succes van de watertaxi ermee verder uit. Met kleine vaartuigen en praatpalen wordt ‘vraagafhankelijk vervoer’ aangeboden: het ene moment is de Gorinchem X een veertaxi op gewone snelheid in een dienstregeling, en op het andere moment watertaxi met 40 kilometer per uur.
Sinds 1994 vaart het veerbedrijf van de gemeente Gorinchem een jaardienstregeling op Woudrichem en Sleeuwijk. In de zomer komen daar Slot Loevestein en Fort Vuren bij. Samen zijn deze bestemmingen goed voor 400.000 overzettingen per jaar. Door de toeristische omgeving en de snelle dienstverlening beschikt het veerbedrijf Gorinchem inmiddels over drie schepen. Ze vormen voor omwonenden een steeds beter alternatief voor de filegevoelige Merwedebrug.