- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBEFRAG neemt Sempachersee in de vaart

BEFRAG neemt Sempachersee in de vaart

- Advertentie -

Delen

In Weil am Rhein is eind mei de Sempachersee gedoopt, de nieuwe dubbelwandige tanker in de vloot van het Zwitserse BEFRAG. Inmiddels zitten de eerste reizen erop. “Wij zijn zeer tevreden”, aldus BEFRAG-directeur Michael Lyons, die later dit jaar nog een tweede nieuwe tanker verwacht.

De Sempachersee is de eerste dubbelwandige tanker voor BEFRAG. (foto’s BEFRAG)

BEFRAG werd in 1997 opgericht in Bazel en legt zich – zoals de naam al zegt – toe op de ‘BEFRAchtunG’ van binnenschepen. Michael Lyons is sinds 2003 directeur. De afgelopen zes jaar heeft hij het bedrijf flink zien groeien. Ook voor dit jaar voorspelt hij een verdere groei: “Met moed en vlijt gaan we dapper door.”

Zwitsers meer
“Wij transporteren vloeibare brandstoffen”, vertelt Lyons. “Onze vloot telt zes tankers met een gezamenlijk laadvermogen van 13.500 ton. Daarnaast hebben we zeven vrachtwagens waarmee we de door binnenschepen aangevoerde huisbrandolie in de kantons Bazel Stad en Bazel Land distribueren. Sinds enkele jaren hebben we ook een klein tankstation. We willen nog dit jaar drie bijkomende tankstations overnemen en laten tevens twee nieuwe vrachtwagens bouwen.”
Het bedrijf investeert ook fors in de overstap van enkelwandige naar dubbelwandige tankers. De Sempachersee, gebouwd voor het transport van zware stookolie en net als de andere tankers vernoemd naar een Zwitsers meer, is het eerste dubbelwandige schip in de vloot. De tanker is 86 meter lang, 9,60 meter breed en heeft een laadvermogen van 1500 ton. Via een thermische olie-ketel en spiralen in de tanks kan de lading worden verwarmd.

Omgekeerd
De Sempachersee gaat varen tussen de haven van Bazel en andere binnenhavens aan de Bovenrijn. In de loop van het jaar krijgt BEFRAG er nog een tweede, grotere dubbelwandige tanker bij. Verder zullen de voorschepen van twee enkelwandige tankers worden vervangen door dubbelwandige voorschepen.
“Daarmee is de helft van onze vloot tegen het eind van dit jaar dubbelwandig”, aldus Lyons. Merkwaardig is de volgorde waarin deze vernieuwing zich voltrekt. “Aanvankelijk zouden wij eerst de grote tanker, dan de omgebouwde tankers en tot slot de Sempachersee in de vaart nemen. Maar zoals het er nu naar uitziet, wordt die volgorde helemaal omgekeerd. Terwijl de andere projecten vertraging oplopen, ging het bij de Sempachersee juist allemaal heel snel. Daar moet je als bedrijf flexibel mee omgaan.”

First Class
Over de Sempachersee, waarvan het casco uit China komt en dat door Combi International is geleverd, is Lyons erg tevreden. Het schip is afgebouwd bij TeamCo in Heusden. “Casco en afbouw zijn first class. Wij vinden dat er van de eerste tot de laatste dag super is gewerkt.”
“De werf heeft zich volledig gehouden aan het vooraf opgestelde werkplan. We zijn op 8 januari voor de eerste keer gaan kijken en op 15 mei – perfect volgens schema – was de tanker klaar. Tijdens onze eerste reis naar Birsfelden hebben we geen enkel probleem vastgesteld. Petje af!”

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -