- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDe Kaap bouwde Wilhelmina's

De Kaap bouwde Wilhelmina’s

- Advertentie -

Delen

 

Zicht vanuit de stuurhut tijdens de belading.

Een schip moet onder andere economisch-praktisch zijn, leefbaar, het moet karakter en als het even kan ‘smoel’ hebben. Voor Kees en Adriaan van den Berg moet een schip goed geconstrueerd zijn, strak en gering in gewicht, netjes zonder overdaad naar eigen inzicht uitgevoerd, schoon geconserveerd en met de sleutel in de deur worden opgeleverd. Zomaar een paar redenen waarom Van den Berg Scheepvaart aan Scheepswerf De Kaap in Meppel opdracht gaf om twee koppelverbanden te bouwen. Na de Wilhelmina I+II is nu het nieuwe koppelverband Wilhelmina III+IV in de vaart gebracht.

Er is geen slijptol op een stapellas gezet. Stipte plaatvoering heeft aan één las voldoende. Geen mishandeld ijzer, spanten zijn niet prominent aanwezig. De radius heeft geen vouwen. Het model heeft ronding maar ook het rechte van de tekening.

Fonkelende luiken.

Met deze Wilhelmina is niet ‘geschipperd’, ze is recht toe recht aan. Scheepsbouw zoals het hoort in Meppel. Thecla Bodewes, die in ’97 met scheepsbouwkunde in haar bagage het bewind van haar vader overnam, is directeur van Scheepswerf De Kaap, maatschappelijk werkster en moeder van drie kinderen, die haar eigen verjaardag niet viert, ofschoon zij zowel in mantelpak als in ketelpak koffie drinkt bij haar ‘mannen’ en samen zorgt voor nieuwbouw en reparatie in ijzersterke kwaliteit. De Kaap draait, repareert en bouwt nieuw voor Chemgas, Van den Berg en voor opdrachtgevers die materiaal verlangen, wat specifiek is afgestemd op wens en functie. Volgens Kees van den Berg hebben de medewerkers van Thecla Bodewes erg hun best gedaan. Tijdens de bouw is er met de makers van de schepen een band ontstaan, waarbij ze voor hem klaarstonden en hem respecteerden. Kees, Annie en Adriaan van den Berg zijn hun eigen motor. Ze draaien weer.

Pluim

Ook binnen is alles perfect afgewerkt.

Als Kees de koffie op tafel zet, verraadt zijn horloge door wie de betimmering is gerealiseerd. Wessels staat erop de wijzerplaat. "Die geef ik een dikke pluim", zegt hij. "Dat ging vanzelf, keurig netjes, opgeruimde orde aan boord, overzichtelijk en hoewel ik er lang niet altijd was, helemaal afgemaakt.”
Betreffende zijn nieuwbouw heeft Kees in Meppel de reputatie van ‘niet de makkelijkste’ achtergelaten, zegt hijzelf. “Dat mag toch? Daarvoor bouw je in Holland op een werf met reputatie.” Niettemin is er met de bouwers een klik ontstaan die heeft bijgedragen aan hetgeen hij wilde.
Het zijn zeer goed geconstrueerde casco’s, met sterkte waar het zitten moet, vlak en zij van 10 mm, toptank is van Hardox materiaal. Afmetingen zijn 96.50 plus 75.40 maakt 171.40 meter x 11.45 is 5061 ton draagvermogen. Hydraulische lieren koppelen de schepen door exacte maatvoering kaarsrecht voor elkaar. De Alubouw de Mooy stuurhut zakt kanaalvriendelijk aan dek. Met tweemaal door Koedood geleverde1700 PK Mitsubishi loopt het koppelverband als een trein. Tegen de drie Veth-Jet kanaalsystemen van 1200 en 1300 pk kan geen storm op. Snijder Scheepselektro uit Genemuiden stopte de energie in een tweedraadssysteem, installeerde Alphatron apparatuur en het Sanoy camerasysteem zorgt voor een bijzonder scherpe kijk op de zaak. Het koppelverband Wilhelmina III+IV met Pijnacker als domicilie vaart voor ITR uit Zwijndrecht.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -