Een hectische dag. Roerloos ligt de 110 meter lange en gloednieuwe Esperanza op de kop van het terrein van Peter Tinnemans (het voormalige Cumminsterrein), in afwachting van de eerste proefvaart. Het terrein is praktisch dichtgeparkeerd met zo’n dertig bestelbusjes van leveranciers. Evenzovele eigenaars en medewerkers krioelen als mieren op het achterschip, in de stuurhut en de machinekamer. Het zijn de bekende laatste, vooral elektrische en elektronische loodjes, die uit de weg moeten worden geruimd.
(foto’s Jo Bindels)
Ik sta naast mijn auto in de startblokken voor een foto vanaf de brug van Wessem en bekijk de mierenhoop. Marcel van Dijk van Vissers en Van Dijk loopt ogenschijnlijk onverstoorbaar heen en weer tussen stuurhut en machinekamer. Daar turen enkele medewerkers van MTU gespannen op de schermen van de laptops. Dick Middelkoop heeft plaats genomen in de stuurstoel en kijkt gelaten over de boeg in de verte. Naast hem net het grijnzende hoofd van Jan Donkers (ex-Jadi), die Dick nog goed kent van zijn PTC-tijd. Jan Donkers laat zich de proefvaart niet ontgaan en amuseert zich kostelijk.
Als de Esperanza onder mij doorglijdt valt me op dat de motor verrassend stil is. Na een uur of twee meert het schip weer aan. “Op de gebruikelijke piepjes en alarmpjes na is de eerste en ongeladen proefvaart uitstekend verlopen. Het resultaat mag er zijn”, constateert Dick Middelkoop tevreden.
Enerverend
Het interview vond twee dagen eerder plaats, met Dick Middelkoop en zijn broer Arjan. Een dag later nam Arjan het schip over van Dick. De afsluiting van een enerverend jaar, waarin Dick ook voor de eerste keer in zijn leven te maken kreeg met Limburgse bedrijven.
“Een unieke ervaring”, zegt hij met een glimlach. “Allemaal vakmensen met hart voor hun werk en gemoedelijk in de omgang. Het zijn niet zoveel kilometers maar je merkt toch dat vergeleken bij Midden-Nederland Limburg een stuk dichter bij de Middellandse Zee ligt. In de praktijk compenseert zich dat allemaal. We zijn gestart met de Esperanza twee maanden achter op het geplande schema. Op vrijdag 8 mei was deze achterstand tot twee weken teruggebracht. Een hele prestatie met dank aan Peter en al onze leveranciers.”
De eerste Limburger was Peter Tinnemans, die in 2008 in zicht kwam als mogelijke bouwer van de Esperanza, want hij had de beschikking over ‘een kop en een kont’. Dit ging echter niet door. Het schip dat Dick bij Poppen in opdracht gaf, werd tijdens de bouw verkocht.
In plastic ingepakt
Peter Tinnemans kwam voor de tweede keer in zicht. Na enkele gesprekken beklonken Dick en Peter de opdracht want Peter had na de Ma Baker van Kartner weer tijd en plek en de prijs beviel Dick ook. Ze kwamen overeen dat Peter uitsluitend het casco en nog wat aanvullende leveranties zou doen. Dick zou verder alle andere leveranties regelen voor de afbouw die ook in Maasbracht zou gaan plaatsvinden.
Peter bouwde het casco zoals de tanker van Kartner in drie delen. Het achterschip stond als eerste op het programma. Nadat dit deel weer door Mammoet naar zijn plek naast de haven van het Landbouwbelang was gereden, kreeg de motor, een MTU 12V4000 van 1799 pk bij 1800 tpm en de stuurhut een plaats. Vervolgens liet Dick het achterschip helemaal in plastic inpakken en nam de afbouw van dit deel een aanvang. Nadat het voorschip en het middenschip te water waren gelaten ging het achterschip in april van dit jaar als laatste te water.
De drie delen werden aan elkaar gelast en de finishing touch nam een aanvang. Dick is het met de deskundigen eens dat het casco van de Esperanza strak gebouwd en gelast is, een lust voor het oog. Vrijdag 8 mei was het karwei voltooid en maakte de Esperanza zich op voor de geladen proefvaart op woensdag 13 mei .
Geslaagd
Die proefvaart verliep op een punt na uitstekend. Dick Middelkoop: “We kunnen wel zeggen dat de proefvaart zeer geslaagd was. We hadden 3000 ton geladen en het schip liep circa 20 kilometer per uur, een kilometer sneller dan onze eerste bouw, de Thales.”
“We hebben de IVW-eisen voor een volcontinucertificaat gehaald maar we hadden gezien de extra investeringen wel een stiller schip verwacht. We gaan dus met onze geluidsadviseur van Interzonaal opnieuw metingen uitvoeren. Qua manoeuvreren verdient Voordendag van der Stelt een pluim. Ook hier een grote verbetering tegenover de eerste bouw en wij waren verrast dat zelfs bij hoge snelheid het schip om zijn as draait. We zijn zeer tevreden met de Esperanza en als wij weer een volgend schip gaan bouwen, staat Peter Tinnemans heel hoog op onze lijst.”
(Jo Bindels)