Er zijn veel succesvolle mensen die het pad van hun carrière begonnen zijn met het bezorgen van kranten. Soms worden daarover boeken geschreven die meteen tot ieders verbeelding spreken en in één adem worden uitgelezen. Een van die boeken zou geschreven kunnen zijn over Rob Vergouwen uit Wemeldinge.
Al tijdens zijn lagere schooltijd kriebelde het ondernemersbloed. Door weer en wind bracht hij in wijde omgeving de krant rond en verdiende hij zijn eerste geld. Met een klein startkapitaal en een staatsgarantie kocht hij 25 jaar terug zijn eerste schip, waarop je struikelde over de klinknagels.
Het royale stuurhuis.
Een middagje uitgenodigd worden bij Rob en zijn vrouw Jasmine betekent dat je binnen de kortste keren je schrijfblok kunt vullen met heel veel verhalen. Nu staan we voor de moeilijke opgave ons te beperken tot de prille geschiedenis over de nieuwbouwschepen Baccarat en Rojas. Toch kunnen we niet voorbijgaan aan het decor waarbinnen Rob de laatste 25 jaar heeft geacteerd en dat hem tot een succesvol ondernemer heeft gemaakt met een riante vriendenkring.
Knallende verrassing
En om met het laatste te beginnen: al die vrienden waren er tijdens het grote feest ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van Rojas Tankers (Rob-Jasmine). De gasten waren uitgenodigd bij een hotel in Goes en hadden geen idee wat hen te wachten stond. Rob had een reputatie hoog te houden en zorgde voor een knallende verrassing. Met een aantal bussen werden de gasten vervoerd om een voetbalwedstrijd bij te wonen. Het eerste elftal van Feyenoord zou het opnemen tegen een selectie van Zeeuwse clubs, waarvan Robs jongste zoon Rutger Vergouwen deel uitmaakte.
Ronald Wustenburg van Eurosport heeft van de wedstrijd een samenvatting gemaakt die de gasten aan het eind van de dag meekregen. De viering van het jubileum werd afgesloten met een spetterend feest dat onder regie stond van oudste zoon Pascal Vergouwen van Het Heerenhuys in Rotterdam.
Onbewaakt ogenblik
Terwijl de feestgangers in goede orde thuis werden afgezet om hun favoriete oor op de juiste plaats in het kussen te kunnen drukken, gingen aan de andere kant van de aardbol de poorten open van de scheepswerf. In China moest ook die dag weer verder worden gewerkt aan het casco van de bunkertanker Baccarat.
De plannen voor deze – en een tweede – nieuwbouw maakte Rob toen hij in een (on)bewaakt ogenblik zijn gedachten liet gaan over de markt en de toekomst van de tankvaart. Hij taxeerde zijn kansen en nam met Jasmine het besluit tot de bouw van twee nieuwe schepen. Er werden tekeningen gemaakt en gesprekken gevoerd met de meest betrokken partijen. Niet lang daarna plaatste Vergouwen handtekeningen bij George Rensen en Peter Versluis. VeKa heeft de Baccarat inmiddels geleverd; de Rojas wordt deze zomer nog verwacht. De Baccarat gaat varen voor Elitra in samenwerking met Plouvier en Rojas-tankers.
De bijzondere koperen scheepsbel.
Ondernemersbloed
Op zijn 14e hing Rob zijn krantentas aan de wilgen en stapte hij op een zaterdagmiddag in de haven van Wemeldinge aan boord van de Terek om zijn carrière in de binnenvaart aan te vangen. “Zul je voorzichtig doen”, gaf de sluismeester hem nog na. Na de Terek heeft hij nog gevaren op tal van schepen, waaronder de Gerard B van Ringoot en de Vergo-I, een ex-Gulf-tanker die op dat moment in bezit was van Emiel Verstraten. Toen die met het laatste schip failleerde, ging de inmiddels 17-jarige Rob van boord.
Sinds het opgeven van zijn krantenwijk was zijn ondernemersbloed al vele malen opgeborreld; het vroeg om actie. Rob las een advertentie waarin de Prelude werd aangeboden, een onder de naam Dia Volezza geklonken schip uit 1939. Begeleid door Harry Spier van Harvica (verkopende partij) en met inbreng van een goed rapport over het ondernemingsplan door P. de Koning van het Centraal Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf kon de bankier niets anders doen dan zijn fiat geven.
Waterman
Vanaf dat moment was Rob Vergouwen schipper-eigenaar en hij noemde het schip Waterman. Nog voor de klasse was verlopen, werd het schip verkocht en vervangen door de Rojas (ex-BP Advance) en de Rojas II (ex-Esso 69).
Daarna nemen de zaken een enorme vlucht. Rob werkt in die periode ruim veertien jaar samen met Christiaan Kint van Oilchart International uit Antwerpen. De vloot groeit tot negen schepen en het personeelsbestand komt uit tot boven de zeventig mensen. Christian Kint regelde voor Vergouwen de charters van zijn schepen, die gebruikt zijn voor de succesvolle Belgische tv-serie Kinderen van de Windt. Vergouwen neemt op een zeker moment het besluit zijn aandelen in de onderneming te verkopen en gaat over tot nieuwbouw van twee tankschepen.
Leerzame dag
Eind 2008 arriveerde het onder Lloyds-survey gebouwde casco van de Baccarat voor afbouw bij Teus Vlot. Tijdens de afbouwperiode kon Rob het goed vinden met de medewerkers van Teus Vlot. En omdat Vergouwen sponsor is van de binnenvaartopleiding van het Maritiem Instituut de Ruyter in Vlissingen vroeg hij hen of hij welkom zou zijn met dertig leerlingen van het instituut om hen te laten zien hoe een schip wordt afgebouwd. Het werd een leerzame dag.
De succesvolle proefvaart voor de IIVW vond plaats op 28 mei. Het is 110 x 11,45 x 3,77meter en is goed voor een tonnenmaat van 3185. De tien tanks hebben een gezamenlijke inhoud van 3800 m3. Het schip is uitgevoerd met een enkel dekleidingsysteem van VeKa met rondpompmogelijkheid. De twee EPS Bornemann-ladingpompen zijn elk goed voor 500 m3 per uur. De Van Wijk-giek is 26 meter lang.
De machinekamer herbergt een Mitshubishi (type S16R-MPTR) en levert 1700 pk bij 1650 toeren. Verder staat er nog een John Deere opgesteld van 80 kVA. De machineruimte van het voorschip is bijna nog indrukwekkender. De ruimte is overzichtelijk en goed toegankelijk en biedt ruimte aan een Verhaar 4-kanalenstuurroosterinstallatie, twee Caterpillars van 500 kVA en een John Deere van 80 kVA. In het ruime en royaal ingerichte Kampers-stuurhuis steelt de kersenhouten lessenaar van Hoogendoorn de show: de bemanning boft met zo’n inrichting.
Kippenvel
De open dag en de doopplechtigheid vonden in volle zon plaats vanuit de voortuin van de woning van de Vergouwens in Wemeldinge. Familie, vrienden, buren en autoriteiten waren getuige van de doop door Greetje Vergouwen-Schipper. Vanaf de wal liet zij met een lange lijn de fles stuk slaan, waarna de champagne feestelijk over de scheepshuid stroomde. Dat was tevens het sein voor de vlagwisseling.
Er was maar één persoon die het verdiende om deze plechtigheid te mogen uitvoeren: David Geluk. “Deze gepensioneerde medewerker van Rojas Tankers is altijd een geweldige kapitein geweest”, zegt Vergouwen.
Later op de dag kregen Jasmine en Rob van de kinderen van Leen Polderman van het gelijknamige bergingsbedrijf uit Hansweert een antieke koperen scheepsbel die hem heeft toebehoord. Rob krijgt kippenvel omdat hij zich voor het eerst realiseert dat het op de open dag exact 5 jaar terug is dat zijn vriend Leen Polderman op lafhartige wijze om het leven is gebracht bij een roofoverval. Op de voorzijde van de grote koperen bel met vier ringen staat de naam van Baccarat en op de achterzijde die van de kinderen van Leen Polderman.
Stralende dag
Het werd een stralende dag met gezellige muziek rond de haven en veel ijs voor alle kinderen van Wemeldinge. Het was de wens van Jasmine en Rob om tijdens het feest in de jachthaven een inzameling te houden voor de jeugdkankerpatiënten van het Maasstadziekenhuis (voormalig Zuiderziekenhuis) in Rotterdam . Met trots meldt Vergouwen dat er € 9.593,88 is opgehaald.
Daarbij moet nog een donatie worden opgeteld die zusterbedrijf Hazes uit Antwerpen in het vooruitzicht heeft gesteld. Op het moment van de doop liet de schooljeugd ballonnen op. Hazes doneert nog eens één euro voor elke kilometer die de winnende ballon heeft afgelegd.
De Baccarat lag 30 mei in Wemeldinge voor de doop.