Politieke partijen willen meer geld beschikbaar stellen voor vaarwegen. Dat bleek tijdens het Groot Maritiem Verkiezingsdebat op donderdag 16 oktober. Het debat in Den Haag werd georganiseerd door de KVNR, NMT-IRO, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke Binnenvaart Nederland.
Achterstallig onderhoud aan het vaarwegennet kost de binnenvaart circa 70 miljoen euro per jaar, zo is berekend. Vertragingen en verstoringen zijn slecht voor het imago van de sector; klanten willen betrouwbare logistiek, zo bracht Peter Schaberg van KBN vanuit de zaal aan de orde. De slechte staat van de infrastructuur dwarsboomt ook de wens van de overheid om meer lading naar het water over te hevelen. Hoe gaan de partijen ervoor zorgen dat de noodzakelijke investeringen de komende vier jaar alsnog worden gedaan?
Harde keuzes
Roel Yska van Volt onderschreef het belang en zei dat als er niet genoeg geld is, soms harde keuzes gemaakt moeten worden. Voor hem heeft onderhoud prioriteit. “Dus niet een nieuwe weg aanleggen, maar wel een brug herstellen.” Suzanne Kröger van GroenLinks/Partij van de Arbeid sloot zich daarbij aan en noemde onderhoud cruciaal. “Want we willen nog veel meer lading van de weg naar het water.” Ook zij kiest er liever voor om geld in vaarwegen dan wegen te steken.
Ruud Verkuijlen van de VVD wil dergelijke keuzes in overleg met de sector maken: “Waar zit de pijn?” Hans Tanis (SGP) wees erop dat ook de planning van projecten en het voorkomen van stremmingen en overlast andere daardoor met de binnenvaart moet worden afgestemd.
Henk Jumelet van het CDA pleitte ervoor om de infrastructuur zelfs te versterken, ook met het oog op de weerbaarheid van Nederland. Hij denkt dat geld voor Defensie voor extra investeringen gebruikt kan worden.