In de eerste helft van 2025 verwerkte Port of Antwerp-Bruges 137,2 miljoen ton goederen, een daling van 4,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral droge en vloeibare bulk liepen sterk terug, maar de groei in containers bood enig tegenwicht. De containeroverslag nam toe met 3,6% in tonnage tot 77 miljoen ton, en met 3,7% in TEU tot 6,91 miljoen eenheden.
Voor de binnenvaart betekent die groei enerzijds extra werk, maar anderzijds ook druk. De terminals blijven kampen met congestie. Containerschepen arriveren onregelmatig, onder meer door omvaren via Kaap de Goede Hoop. Daardoor blijven containers langer op de terminals staan. De gemiddelde verblijftijd liep op tot zeven à acht dagen. Dat legt extra druk op de afhandeling, ook voor de binnenvaart.
ECA-project
Om die druk op te vangen, wordt met het ECA-project gewerkt aan extra containercapaciteit, via een nieuw dok en beter gebruik van de bestaande ruimte. Het project voorziet ook in duurzame oplossingen zoals geluidswering en ecologische zones, en mikt op een sterke ontsluiting via binnenvaart en spoor.
De terugval in droge bulk (-11%) en vloeibare bulk (-17,1%) raakt eveneens de binnenvaart. De aanvoer van steenkool, bouwmaterialen en brandstoffen viel fors terug. Alleen de aanvoer van meststoffen nam toe, mede door Europese maatregelen tegen Russische producten.
Handel met de VS
De goederenstroom van en naar de Verenigde Staten – vooral bestaand uit containers en energieproducten – groeide met 17,2% tot 16,4 miljoen ton. Deze handelsrelatie blijft van groot belang voor de haven en voor het achterlandvervoer.
CEO Jacques Vandermeiren benadrukt het belang van uitbreiding: “De groei in de containersector bevestigt onze sterke positie. Maar de capaciteitsdruk laat zien dat extra ruimte hard nodig is om duurzame groei mogelijk te maken.”