Havenmeesters hebben in het dagelijks leven de taak om te zorgen voor vlotte en veilige vaart in een haven. Bepaald geen kinderachtige taak met de tegenwoordige eisen aan de veiligheid van de schepen en de omgeving. Vorige week kregen ze te verstaan dat dat ze moeten beschikken over een visie op digitalisering, uitbreiding, winstgevendheid en toekomst in het algemeen van hun haven.
Hoe een hoogleraar van de TU Eindhoven en een onderzoeker van de Erasmus Universiteit naar het congres van havenmeesters kwamen om te laten zien hoe ver ze van het werk in een haven af staan. Ze hadden eerst maar even op internet opgezocht wat een havenmeester eigenlijk doet. Vervolgens werd een hoogdravend verhaal gehouden en met veel dedain guitig met de zaal gespeeld. Je waande je bij NIckelodeon live.
Gelukkig toonden ze duidelijk hoe weinig ze er zelf van begrepen. Zo kregen de havenmeesters opdracht zich voor te bereiden op de enorme groei van de Rotterdamse haven als de Maasvlakte 2 er straks ligt, want dat zal niet ongemerkt aan binnenhavens voorbij gaan. Volgens mij gaat dat voornamelijk om containerstromen, is de exploitatie daarvan vooral voorbehouden aan ondernemers en moeten de randvoorwaarden voor havens worden gecreëerd door de plaatselijke overheden.
Maar de havenmeester van Veghel kan z’n borst natmaken. Volgens Eurlings worden daar vanaf 2014 jaarlijks ruim anderhalf miljoen containers overgeslagen. Dan is de omlegging (en dus niet ‘omleiding’!) ‘van de Zuid-Willemsvaart rond Den Bosch klaar. De aankomende papa Camiel wist haarfijn uit te leggen bij de start van deze klus (waarvoor de plannen stammen van vóór zijn geboorte) dat er dan 50 schepen met honderd containers per dag door het kanaal varen en dat er dus 5.000 vrachtauto’s per dag minder rijden.
Wat is het leven toch simpel als je vanaf de maan naar de aarde kijkt. Hij verwart capaciteit met prognoses, maakt van ‘lading’ voor de aardigheid ‘containers’ en schepen heb je in zijn perceptie maar in één maat (hoe zat het met de plannen voor kleine schepen?). O ja, hij telt de tonnen niet mee die nu al door de Zuid-Willemsvaart gaan.
Weet hij veel, het is hem natuurlijk ingefluisterd door mensen van universiteiten in Rotterdam en Eindhoven. Die hebben vast eerst stiekem ‘binnenvaart’ opgezocht op Wikipedia.