- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSpoor verliest lading

Spoor verliest lading

- Advertentie -

Delen

In 2024 is in Nederland 37,8 miljoen ton lading vervoerd over het spoor. Dat is 3,9 procent minder dan een jaar eerder. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In 2024 vervoerden binnenvaartschepen ruim 332 miljoen ton goederen over de Nederlandse binnenwateren. Dat was juist 1,5 procent meer dan een jaar eerder.

Export

Het vervoer over het spoor neemt sinds 2022 af. Dat was een recordjaar. De daling in 2024 kwam vooral doordat er minder kolen over het spoor werden vervoerd.

De afname van het spoorvervoer komt geheel op het conto van de export. Deze stroom daalde met 9,3 procent tot 21,7 miljoen ton. Het vervoerd gewicht van goederen uit het buitenland naar Nederland steeg juist met 2,4 procent tot 10,3 miljoen ton. De stroom door Nederland, waarbij geladen en gelost wordt in het buitenland, en het binnenlands vervoer stegen ook.

Ook vergeleken met tien jaar geleden is de afvoer van goederen naar het buitenland de stroom die het sterkste daalde, van 27,0 miljoen ton naar 21,7 miljoen ton. De doorvoer nam het meest toe, van 2,1 miljoen ton naar 3,2 miljoen ton.

Kolenvervoer

Net als de binnenvaart voelt het spoor de afname van kolen naar Duitsland. De vraag van kolengestookte elektriciteitscentrales is lager door de concurrentie van gas en duurzame energiebronnen. In 2024 werden 4,6 miljoen ton kolen vervoerd, 2,9 miljoen ton minder dan in 2023 en 5 miljoen ton minder dan in het recordjaar 2022. Kolen zakken daardoor van plek 2 naar plek 3 op de ranglijst van belangrijkste goederen voor het railvervoer.

Bovenaan staan containers. Met 18,4 miljoen ton wordt bijna de helft van de goederen op het spoor vervoerd in containers. De belangrijke producten in de containers die vanuit de zeehavens over spoor naar het achterland gaan, zijn auto-onderdelen, kunststofproducten, machines, ijzerwaren en kleding.

De groep metaalertsen en andere delfstoffen, steeg in 2024 met 7,2 procent naar 4,9 miljoen ton, waarmee ze naar plek 2 steeg. In vergelijking met tien jaar geleden gaat het wel om 1,4 miljoen ton minder.

Duitsland

De grootste partner voor de afvoer en aanvoer van goederen per spoor is nog altijd Duitsland. Twee derde van de goederen gaat naar onze oosterburen en 37,9 procent van de aanvoer naar Nederland wordt daar geladen. Italië, Oostenrijk, Polen en Tsjechië volgen op ruime afstand.

In vergelijking met tien jaar geleden is het aandeel van Duitsland wel kleiner. Oostenrijk en Polen zijn juist belangrijker geworden als partnerland.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -