Op 28 mei is een nieuwe subsidieronde gestart voor nieuwe en bestaande schepen die elektrisch gaan varen met ZES-batterijen. Deze openstelling Tijdelijke Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen loopt tot en met 31 juli 12.00 uur.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelde vorig jaar uit het Nationaal Groeifonds 15,1 miljoen euro beschikbaar voor “de ontwikkeling en transformatie” van binnenschepen voor volledig elektrisch varen. Om in aanmerking te komen moet men overstappen het ZES-concept met uitwisselbare batterijcontainers. Na evaluatie is onlangs een gewijzigde versie van de regeling gepubliceerd.
In 2024 is aan meerdere projecten subsidie toegekend, maar er bleef budget over: 11,1 miljoen euro. De aangepaste regeling heeft een verhoogd maximaal budget per aanvraag en de eisen zijn enigszins versoepeld.
Nieuwbouw en retrofit
Een eigenaar kan tot 40 procent subsidie krijgen voor de totale investeringskosten in het schip. Nieuwbouwschepen en bestaande schepen die een retrofit uitvoeren vanaf een diesel-elektrische aandrijflijn kunnen maximaal 550.000 euro subsidie krijgen. Een retrofit vanaf een conventionele aandrijflijn met verbrandingsmotoren komen in aanmerking voor maximaal 750.000 euro subsidie.
Subsidiegelden worden verdeeld op basis van een rangschikking op basis van de mate van bijdrage aan drie criteria: emissievrij, schoon en realisatietermijn. Een aanvraag indienen kan via het EICB.
Er komen nog twee rondes: in 2025 van 1 september 9.00 uur tot en met 15 oktober 202, 12.00 uur en van 15 januari 9.00 uur tot en met 15 maart 2026 12.00 uur.