“De Vlaamse Waterweg is een pionier op het vlak van afstandsbediening, niet alleen in Europa, maar zelfs in de wereld. En dat is best iets om trots op te zijn.” Dat zei Annick De Ridder vrijdag 14 maart. De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport bezocht die dag de nieuwe bedieningscentrale van Hasselt, van waaruit meerdere sluizen, bruggen en stuwen op afstand worden bediend.
De centrale markeert volgens De Vlaamse Waterweg een belangrijke stap in de modernisering van de binnenvaart in Vlaanderen. Hij moet bijdragen aan een efficiëntere en veiligere bediening.
3 centrales – 330 kunstwerken
Vlaanderen telt 330 beweegbare kunstwerken op de bevaarbare waterwegen, van bruggen en sluizen tot stuwen en pompstations. Zo’n honderd daarvan bedient De Vlaamse Waterweg inmiddels van afstand. Dat gebeurt vanuit lokale afstandsbedieningscentrales, zoals in Zemst, Kampenhout, Rijkevorsel en de Kruispoort in Brugge. Het is de ambitie van De Vlaamse Waterweg om in 2032 alle 330 kunstwerken te bedienen vanuit nog maar drie centrales: in Hasselt, Evergem en Willebroek.
De nieuwe afstandsbedieningscentrale in Evergem werd vorig jaar in gebruik genomen. Daar worden de kunstwerken van Groot-Gent en de Leie bediend. Sinds kort worden ook alle sluizen van het Albertkanaal van afstand bediend en wel vanuit de splinternieuwe bedieningscentrale in Hasselt.
Goed voor de binnenvaart
Tijdens haar bezoek op 14 maart zei minister Annick De Ridder: “De drie afstandsbedieningscentrales zullen een cruciale rol spelen in het verbeteren van de logistieke keten en het verhogen van de betrouwbaarheid van de binnenvaart.”
Dankzij afstandsbediening en een gericht gebruik van data verwacht De Vlaamse Waterweg het personeel en de infrastructuur efficiënter in te kunnen zetten. Het geeft ook de mogelijkheid actief en datagedreven verkeersmanagement aan te bieden.
“Dit leidt tot energie-efficiënter varen, een veiligere nautische keten en een verhoogde betrouwbaarheid, waardoor de binnenvaart een nóg aantrekkelijkere keuze wordt voor de logistieke sector”, aldus De Ridder.
Waterbeheer
Tijdens de rondleiding stipte Krista Maes, waarnemend gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nog een ander voordeel aan: “Afstandsbediening zal niet alleen de binnenvaart efficiënter maken, maar ook waterbeheersing zal in de toekomst digitaal en op bekken- of stroomgebiedsniveau kunnen gebeuren. Zo kunnen we Vlaanderen nog beter voor waterschaarste of -overvloed behoeden.”