Koninklijke Van der Wees Transporten versterkt zijn vloot met de Lastdrager 29, “een innovatief en robuust ponton dat speciaal is ontworpen voor de uitdagende transporten waar wij ons dagelijks mee bezighouden.”
Voor het ontwerp klopte Koninklijke Van der Wees aan bij Shipbuilding Solutions. Het Dordtse bedrijf spreekt van “een efficiënt en doordacht ontwerp”. “Dankzij de vlotte goedkeuring van de tekeningen start de bouw nog deze maand.”
Dat gebeurt bij Concordia Damen. De werf in Werkendam bouwde vijf jaar geleden ook al de duwboot Pieter van der Wees.
Hoge objecten
De Lastdrager 29 is ontworpen met een zogeheten drive-in-functie. Daardoor kunnen hoge objecten eenvoudig worden geladen en vervoerd. Het draagvermogen van het ponton is groot; tot 600 ton kan moeiteloos aan en van boord worden gereden.
“Door onze jarenlange ervaring met de Lastdrager 19 hebben wij waardevolle inzichten opgedaan die hebben geleid tot een geoptimaliseerd ontwerp”, schrijft Koninklijke Van der Wees in het bericht waarmee de beslissing 24 febuari bekend werd gemaakt. “Dit ponton is ontworpen voor spudpalen, verhaalrollen, ballastsystemen, golfslagbescherming en beach landings, waardoor we onze klanten de hoogste mate van transportzekerheid kunnen bieden.”
Samen met de Nicolaas van der Wees, die zelfs bij een diepgang van 1 meter inzetbaar is, biedt de Lastdrager 29 ook bij laagwater, lage bruggen, smalle sluizen en kleine rivieren een oplossing voor het vervoer van zware lading.