Hoewel binnenschepen steeds minder kolen, ertsen en minerale olieproducten vervoeren, blijft het Duitse verkeersministerie toekomstperspectieven zien voor de sector. Dat bleek, tot opluchting van sectorvertegenwoordigers, tijdens een congres van het ministerie in Bonn.
In oktober vorig jaar presenteerde demissionair verkeersminister Volker Wissing de Vervoersprognose 2040. Daarin staat dat het goederenvervoer in Duitsland de komende vijftien jaar zal toenemen met ruim 31 procent. Vooral het weg- en spoorvervoer zullen hiervan profiteren. Wissing onderstreepte de noodzaak om in weg- en spoorinfrastructuur te blijven investeren.
Eenzijdige interpretatie
De weinig rooskleurige vooruitzichten voor de binnenvaart kwamen het verkeersministerie op kritiek te staan. Zo zei BDB-directeur Jens Schwanen dat er te eenzijdig was gekeken naar goederensoorten die binnenschepen als gevolg van de energietransitie steeds minder vervoeren: kolen en ertsen. Voor nieuwe ladingssoorten had de prognose te weinig oog. Ook de Allianz Pro Schiene en milieuorganisatie BUND waren kritisch over de veel te geringe aandacht voor klimaatvriendelijk vervoer in de prognose.
Tijdens een conferentie van het verkeersministerie in Bonn klonken onlangs positievere geluiden. De binnenvaart zal haar positie in het vervoer van agrarische en chemische producten, stenen en aarde, metaal, afval en secundaire bouwstoffen verder versterken. Het containervervoer over de vaarwegen zal de komende vijftien jaar zelfs met 52 procent toenemen.
De bij wet vastgestelde plannen voor 35 grote uitbreidingsmaatregelen aan onder andere de Rijn, Main, Moezel en Neckar worden door het verkeersministerie niet ‘in hun geheel’ ter discussie gesteld. “Vergelijkingen van het vervoersvolume in de prognose laten nog geen conclusies toe over de winstgevendheid van individuele projecten”, zo klonk het.
Waterstof en biomassa
Vertegenwoordigers van de Duitse binnenvaart reageerden tevreden, temeer omdat het gewicht van de lading nog helemaal niets zegt over de waarde ervan voor bijvoorbeeld de energietransitie of de industriële productie. Het verkeersministerie kondigde ook aan onderzoek te gaan doen naar goederensoorten die in de toekomst voor de binnenvaart interessant kunnen zijn. Naast containers wordt hierbij onder meer gedacht aan waterstof en biomassa. De resultaten van het onderzoek zullen in het najaar gepresenteerd worden.
Tot slot ziet het verkeersministerie ook een toekomst voor kleinere ladingeenheden. Gedoeld wordt op kanaalschepen. De afgelopen jaren lag de focus vooral op, grote, Rijnschepen.
Door Sarah De Preter