Koud hè? De wegen glad, treinverkeer ontregeld, schepen in konvooi over het IJsselmeer. Het zout op. Koude winters zijn altijd goed voor de tankvaart, als er nog gevaren kan worden. Op de Rijn is dat meestal geen probleem. Echt dichtvriezen doet die rivier niet. Daarvoor stroomt het water te hard. De laatste keer dat dat toch gebeurde was als ik me goed herinner in 1963, toen 38 dagen lang geen scheepvaart mogelijk was op de Rijn bij Koblenz en je kon in Rotterdam van het Noordereiland naar de Boompjes lopen (over het ijs). Een vermaarde winter. Reinier Paping won de Elfstedentocht (was sowieso één van de weinigen die hem uitreed, leert ons de film) en veel beurtvaartbedrijven werden wegvervoerders omdat ze niet nog een keer zo lang in het ijs vast wilden zitten (vanwege de ontevreden klanten). Al dat extra vrachtverkeer heeft in elk geval ertoe bijgedragen dat er nooit meer zo’n winter kwam, maar zo bedoelden ze die overstap naar het wegvervoer vast niet. Na een lange reeks kwakkelwinters is het wennen aan die kou, dat weten intussen ook de NS, de ANWB en AKZO zout. De verwijten richting overheid laten weer zien hoe verwend we zijn geworden. Als het klimaat gek doet, is dat de schuld van de almachtige overheid. Of is juist dat de schuld van de overheid, die de indruk wekt almachtig te zijn?
Michel Gonlag