WeBarge heeft zijn vloot uitgebreid met het nieuwe estuaire containerschip Seaford. Het 135 meter lange en 18,10 meter brede schip heeft een laadcapaciteit van 600 TEU, inclusief aansluiting voor honderd koelcontainers.
De Vlaamse rederij, een dochteronderneming van Van Moer Logistics en Manuport Logistics, heeft in de afgelopen vijftien jaar een indrukwekkende groei doorgemaakt. Wat begon als een bescheiden shuttledienst in de Antwerpse haven is uitgegroeid tot een breed logistiek netwerk met diensten op meerdere inlandterminals.
Eind vorig jaar werd bekend dat WeBarge van Port of Antwerp-Bruges en Group De Cloedt de aandelen heeft overgenomen van PortConnect. Dat maakt het mogelijk om een volledig geïntegreerd shuttlenetwerk te bieden. Dat opereert onder de naam Antwerp-Bruges Shuttle Service.
De Seaford is het dertiende schip voor de Antwerpse bargeoperator. De vloot bestaat nu uit tien binnenschepen en drie estuaire schepen. De Seaford gaat varen tussen de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam.
Hybride
De Seaford markeert een belangrijke stap in het verduurzamen van de binnenvaart, aldus WeBarge. Het door Rensen-Driessen Shipbuilding ontworpen en in China gebouwde casco werd vorig jaar per afzinkbaar zeeschip naar Rotterdam gebracht. De afbouw vond plaats bij Dolderman in Dordrecht.
Het schip vaart met hybride Stage V-motoren die op 100 procent biodiesel kunnen varen en beschikt over ingebouwde accu’s voor emissievrij varen. Zodoende kan de Seaford tot vijf uur volledig CO2-neutraal opereren in havens.
“We zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid en efficiëntie hand in hand gaan, en we zijn trots op de stappen die we zetten om een duurzame toekomst voor de logistiek en transportsector te waarborgen”, aldus Olivier De Smedt, CEO van WeBarge.
“De toevoeging van de Seaford stelt ons in staat om nog meer synergiën te creëren en onze klanten de beste service te bieden, met respect voor de omgeving.”
Burgemeester
Op 17 december werd het schip in de haven van Zeebrugge officieel gepresenteerd. De aanwezige burgemeester Dirk De Fauw zei: “Voor mij en voor het havenplatform Zeebrugge is het van essentieel belang dat er een goede en regelmatige verbinding is via de estuaire vaart tussen Antwerpen en Zeebrugge. Daarmee worden honderden vrachtwagens van de autosnelweg gehaald.”