- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHGK speelt met Monomera in op wensen van chemiebedrijf Vestolit

HGK speelt met Monomera in op wensen van chemiebedrijf Vestolit

- Advertentie -

Delen

HGK Shipping breidt zijn vloot uit met de dieselelektrisch aangedreven tanker Monomera. De doopplechtigheid van het schip vond op 30 oktober plaats in Druten. Het schip is ontwikkeld in nauwe samenwerking met kunststofproducent Vestolit, een jarenlange zakenpartner van HGK. De Monomera gaat voor het chemiebedrijf natriumhydroxide vervoeren tussen de Westduitse kanalen en de ARA-havens.

De Monomera combineert duurzame technologieën, een geoptimaliseerd laadvermogen en voorbereiding op toekomstige brandstoffen. Het schip is nu al uitgerust om straks klimaatneutrale energiebronnen te verwerken.

Voorbereid

In aanwezigheid van doopvrouw Sandra Seyer, bij Vestolit werkzaam als coördinator van de scheepvaartactiviteiten, nam HGK Shipping de Monomera 30 oktober officieel in gebruik. Het schip gaat varen voor HGK’s business unit Liquid Chemicals.

De tanker heeft een maximaal laadvermogen van 1.809 ton, is 100 meter lang en 9,50 meter breed. De dieselelektrische aandrijving zorgt in combinatie met een intelligent power management-systeem voor een lage uitstoot en een geoptimaliseerd brandstofverbruik.

Twee lege ruimtes die in de romp van het schip zijn geïntegreerd, bieden op voorhand plek voor toekomstige oplossingen op het gebied van energieopslag. Hierdoor is de nieuwe tanker voorbereid op het gebruik van uitstootvrije energiebronnen zodra die beschikbaar zijn.

Na de doopplechtigheid in Druten, vlnr Norbert Meixner (Business Unit Director Liquid Chemicals bij HGK Shipping), doopvrouw Sandra Seyer, (Coördinator Scheepvaartactiviteiten bij Vestolit), Martin Peters (Supply Chain Manager Europe bij Vestolit), aalmoezenier Bernhard van Welzenes, Steffen Bauer (CEO van HGK Shipping), en Simon Lucas (Managing Director van Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen). (foto Rob Acket / HGK Shipping)

Geoptimaliseerde diepgang

HGK Shipping heeft bij de ontwikkeling van de Monomera gebruik gemaakt van de nieuwste CFD-methoden (Computational Fluid Dynamics) om de weerstand in het water te verminderen en de energie-efficiëntie te maximaliseren. Een van de belangrijkste innovaties op het schip is de geoptimaliseerde diepgang. Daardoor kan het nog altijd een lading van 348 ton vervoeren bij een diepgang van slechts 1,20 meter.

Twee roerpropellors, elk met een aandrijfvermogen van 500 kW, zorgen voor een uitstekende manoeuvreerbaarheid. Dat maakt het schip uitermate geschikt voor werk op kanalen en in moeilijke wateromstandigheden.

“Met de Monomera zetten we een duidelijke koers uit naar de toekomst van duurzaam vervoer over de binnenwateren”, aldus Steffen Bauer bij de doop. Hij is CEO van HGK Shipping. “Het is een volgende stap in onze bouwstrategie voor nieuwe schepen, met als doel onze vloot voor te bereiden op klimaatneutrale aandrijfsystemen als onderdeel van de energietransitie en de weg te bereiden voor de implementatie van het programma.”

Betrouwbare bevoorrading

Het ontwerp van het schip is ontwikkeld in het Design Center van HGK Shipping, dat nauw heeft samengewerkt met Koninklijke Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen, de Nederlandse dochteronderneming gevestigd in Druten. Rensen-Driessen Shipbuilding bouwde het casco op de Severnav-scheepswerf in Roemenië. De Nederlandse scheepswerf De Gerlien van Tiem, die ook al lange tijd partner is van HGK Shipping, verzorgde de afbouw.

Norbert Meixner is Business Unit Director Liquid Chemicals bij HGK Shipping, het onderdeel dat verantwoordelijk is voor de inzet van de Monomera. Hij zei: “Onze langdurige samenwerking met Vestolit is gebaseerd op gedeelde waarden op het gebied van duurzaamheid en innovaties. Hierdoor zijn we in staat geweest om dit project succesvol en efficiënt af te ronden en als sterke zakenpartner een betrouwbare bevoorradingsketen te garanderen, zelfs tijdens fases waarin het waterpeil laag is.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -