Stream Shipping is sinds 4 juli van dit jaar de joint venture van Amer Shipping uit Raamsdonksveer en MSG uit Würzburg. Met de ingebruikname van de eerste schepen van de vloot, de AM Explorer en de AM Voyager (voorheen Adriana Maria), zetten beide binnenvaartbedrijven een nieuwe standaard voor efficiënt en milieuvriendelijk transport op de Europese binnenwateren.
De basis daarvoor vormt het door Concordia Damen ontworpen casco CDS Dry Cargo 110. Dit geavanceerde ontwerp zorgt voor schepen die sneller kunnen varen met aanzienlijk minder brandstofverbruik. Beide schepen zijn uitgerust met Scania Stage V-motoren, die zijn voorbereid op het varen op HVO 100. Dat zorgt voor een CO2-reductie van maar liefst 89 procent.
Minister
Op woensdag 30 oktober vond bij Ruijtenberg Shipyard in Raamsdonksveer, waar beide schepen zijn afgebouwd, de doopplechtigheid plaats van de AM Explorer. Ook was de overdracht van Amer Shipping naar Stream Shipping van de eerder als Adriana
Maria gebouwde AM Voyager. Aansluitend was er voor de vele aanwezigen een feest op de naast de milieuvriendelijke drogeladingschepen afgemeerde Z9 van Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw uit Drimmelen. Een passende omgeving voor de vele gasten, want het is het enige volledig elektrische eventschip van Europa.
Dat Stream Shipping zich serieus richt op het ontwikkelen van duurzame oplossingen in de Europese binnenvaart, is ook minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat opgevallen. Hij zegt daarover: “De verduurzaming van de binnenvaart is een grote opgave, waarin geen makkelijke oplossingen bestaan. Daarom is het belangrijk dat er zoveel mogelijk initiatieven worden ontwikkeld. De twee nieuwe schepen van Stream Shipping zijn hier een mooi voorbeeld van.”
Treffende woorden van de minister, want met de AM Explorer en de AM Voyager (‘AM’ staat voor Amer Shipping en MSG) zet Stream Shipping een grote stap richting CO2-neutraal binnenvaartvervoer. De leiding van de nieuwe onderneming ligt in handen van Gertjan de Jong en Kai Winkelman. De Jong is sinds 1999 managing director van MSG Rotterdam, overigens gevestigd in Zwijndrecht. Kai Winkelman is sinds november 2020 commercial supply chain manager bij Amer Shipping.
Duurzame logistiek
De doop werd verricht door Mary, de echtgenote van Peter Buijks, en Linda, de echtgenote van Gertjan de Jong. Voordat het zover was, hielden Peter Buijks, namens het in 1996 opgerichte Amer Shipping, en Martin Staats, die samen met de eveneens in Raamsdonksveer aanwezige Manfred Mohr en Winfried Füßl, de raad van bestuur van MSG vormt, de gebruikelijke toespraken.
Een dag eerder had ik op het kantoor van Amer Shipping een gesprek met beide heren, met als belangrijkste gesprekspunt de spraakmakende joint venture. Beide ondernemingen beschikken over een vloot die bestaat uit drogeladingsschepen. De MSG-vloot, actief sinds 1916, omvat ruim zestig moderne binnenvaartschepen met een totale capaciteit van 130.000 ton. De vloot van Amer Shipping bestaat uit twintig eigen schepen met een capaciteit van circa 53.000 ton plus 35 relatieschepen.
Met de wettelijke oprichting van Stream Shipping in juli versterken de bedrijven elkaar op diverse fronten. “We vullen elkaar perfect aan. Door kennis en mogelijkheden te delen kun je vermenigvuldigen”, stelt Peter Buijks. “Weliswaar varen we veel op dezelfde vaarwegen, maar nu worden bijvoorbeeld de bunkermogelijkheden voor beide vloten uitgebreid.”
Martin Staats vult aan: “Door nauw samen te werken, kunnen we met beide rederijen in andere regio’s groeien. De samenwerking tussen Amer Shipping en MSG is gebaseerd op gedeelde waarden en een gezamenlijke visie op duurzame logistiek.”
“Door de krachtenbundeling zijn we in staat nieuwe scheepsontwerpen en innovatieve aandrijfsystemen te ontwikkelen, waarmee wij de binnenvaartsector groener en efficiënter maken.”
Duitse binnenwateren
Martin Staats is naast zijn functie als Vorstand bij MSG sinds 2010 ook lid van het in Duisburg gevestigde presidium van de Federale Vereniging van Duitse Binnenwateren, en sinds 2015 voorzitter. Evenals Peter Buijks is ook Staats zichtbaar trots op de eerste schepen van Stream Shipping, de AM Voyager en de AM Explorer. Hij zegt daarover: “Met deze schepen leggen we de lat hoger voor de gehele sector. Door onze kennis en ervaring te combineren hebben we een vloot kunnen creëren die klaar is voor de toekomst. Met minder CO2-uitstoot en een grotere efficiëntie willen we met Stream Shipping voorop blijven lopen in de transitie naar duurzame scheepvaart. We ontkomen er in onze branche niet aan om te blijven investeren in innovatieve aandrijvingen en alternatieve brandstoffen.”
Beide heren zeggen open te staan voor het toekomstig gebruik van waterstof en zien die ontwikkelingen met belangstelling tegemoet. “De kosten liggen voorlopig nog te hoog en daarom hebben we deze twee schepen uitgerust met Scania Stage V-motoren die desgewenst kunnen varen op HVO 100. Voor de ‘Roadmap to greening’ is deze methode voor ons een haalbare oplossing om straks aan de Scope-3 criteria te voldoen”, aldus Peter Buijks.
Rompontwerp
Beide schepen van de Stream Shipping-vloot zijn 110 x 11,45 meter en zijn afgebouwd bij Ruijtenberg Shipyard. De speciale, door Concordia Damen ontworpen rompvorm, compleet met bulbsteven, zorgt voor een lage weerstand. De proefvaarten bewezen dat het rompontwerp uitstekend scoort op het vlak van brandstofgebruik versus snelheid.
Beide schepen kunnen ruim 3.500 ton vervoeren, 200 ton meer dan de bestaande 110-ers van de vloot van Amer Shipping. Martin Staats en Peter Buijks zeggen tot besluit: “Met het geoptimaliseerde rompontwerp kunnen de twee schepen zelfs bij waterstanden van 1,15 meter blijven varen, hoewel ze dan niet volledig beladen kunnen zijn. De gunstige kruiplijn maakt het mogelijk om veilig onder bruggen van 4,25 meter door te varen met een diepgang van 2,50 meter. De AM Voyager en de AM Explorer zijn voor onze vloot dan ook de nieuwe standaard.”