- Advertentie -
- Advertentie -
HomeOverslag Rotterdam licht gedaald, wel meer containers

Overslag Rotterdam licht gedaald, wel meer containers

- Advertentie -

Delen

De overslag in de Rotterdamse haven is tot en met het derde kwartaal van dit jaar met 0,4 procent gedaald. De totale overslag kwam daarmee uit op 328,6 miljoen ton. Dat is 1,3 miljoen ton minder dan in de dezelfde periode vorig jaar. De daling komt voornamelijk op het conto van kolen en ruwe olie.

De cijfers werd 23 oktober bekendgemaakt. De Rotterdamse containersector groeide wél: in gewicht met 3,0 procent en in aantallen met 2,2 procent. Er werd ook meer ijzererts en schroot overgeslagen: 2,3 miljoen ton (11,1 procent

Consumentenvertrouwen

Volgens CEO Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam is de wereldhandel in de afgelopen maanden voorzichtig aangetrokken. “We zien dat het consumentenvertrouwen is toegenomen en dat heeft zich vertaald in groei in de overslag van containers. De daling van de overslag in de andere segmenten laat helaas zien dat de Europese industrie nog steeds te maken heeft met een zwakke concurrentiepositie door de hoge energielasten.”

“Deze ontwikkelingen komen niet als een verrassing. We hebben namelijk nog steeds te maken met grote uitdagingen op het geopolitieke toneel en in de wereldwijde logistieke ketens. De verwachting is dan ook dat we de resterende maanden van dit jaar geen grote verschuivingen in goederenstromen meer zullen zien.”

Steeds minder kolen

De overslag van droog massagoed is in de eerste drie kwartalen van 2024 met 0,9 procent gedaald ten opzichte van 2023. Dat zit ‘m in de kolenoverslag. Die is in het derde kwartaal verder gedaald: met 26,6 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2023, toen de overslag ook al flink afnam (met 17 procent). Vooral de overslag van energiekolen is gedaald. Kolengestookte elektriciteitscentrales verliezen steeds meer terrein als bron van stroom. In de eerste negen maanden van dit jaar hadden kolengestookte elektriciteitscentrales in Nederland en Duitsland een aandeel in de elektriciteitsmix van respectievelijk 6% en 20%. Duurzame energie had een aandeel van 58% in de Nederlandse stroommix en 59% in de Duitse.

De overslag van ijzererts en schroot nam wel toe. Dat heeft te maken met de dalende prijs van ijzererts als gevolg van de ingezakte Chinese staalproductie. Dat is een stimulans voor Europese staalfabrieken om ijzererts in te kopen, ook al is de vraag naar staal in Europa niet bijzonder hoog.

De overslag van agribulk komt uit op een toename van 2,0 procent. De aanvoer van sojabonen daalde door de hogere prijs van soja als gevolg van slechte oogsten en meer vraag uit China. Maar de aanvoer van mais uit Oekraïne (via Roemenië) is weer toegenomen, nadat deze in 2023 flink was gedaald door de oorlog.

De overslag van natte massagoed nam af met 1,7 procent. De daling van de overslag van ruwe olie (3,6 procent, 2,7 miljoen ton) werd veroorzaakt door onvoorzien onderhoud aan een Duitse raffinaderij en lage raffinagemarges. Het segment overig nat massagoed liet een daling zien van 4,4 procent. Er is minder export van biobrandstoffen door verlaging van bijmengpercentages.

Volle containerschepen

Het herstel van de containeroverslag heeft zich de afgelopen maanden verder doorgezet. De overslag in tonnen liet een stijging zien van 3,0 procent (van 98,1 naar 101,1 miljoen ton). In aantallen steeg de overslag met 2,2 procent naar 10,4 miljoen TEU.

De stijging komt volgens Havenbedrijf Rotterdam vooral door toenemende uitgaven van Europese consumenten, na een periode van lagere koopkracht. Voorraden die na de covidpandemie werden afgebouwd liggen inmiddels weer op het oude niveau. Doordat de industriële productie in Europa nog niet op niveau is, blijft de export van eindproducten, zoals kapitaalgoederen en auto-onderdelen, achter.

De onzekerheden als gevolg van het omvaren via Kaap de Goede Hoop, hebben geleid tot een vroeg piekseizoen in de zomer. In september werd echter een aantal diensten omgeleid via andere havens. Die maand liet zodoende lagere volumes zien in Rotterdam.

De congestie in havens in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Europa van eerder dit jaar is inmiddels aan het afnemen. Door de beperkte scheepscapaciteit is het aantal aanlopen nog steeds lager dan vorig jaar, waardoor de schepen erg vol zitten. Dit betekent dat de terminals in de haven en het achterland nog steeds te maken hebben met piekbelasting.

Breakbulk in de min

De overslag van breakbulk (roll-on/roll-off en overig stukgoed) liet een daling zien van 4,7 procent. Het roro-verkeer nam verder af met 3,5 procent tot 19,2 miljoen ton als gevolg van de economische situatie in het Verenigd Koninkrijk.

Ook het segment overig stukgoed daalde: met 9,5 procent tot 4,5 miljoen ton. Dat kwam met name door minder op- en overslag van staal en non-ferro.

Kijk hier voor de cijfers van Port of Antwerp-Bruges. Daar groeide de overslag wél. Qua containers laten Antwerpen en Zeebrugge concurrent Rotterdam nu zowel in gewicht als TEU’s achter zich.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -