- Advertentie -
- Advertentie -

Rekenen

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Wordt die trein weer duurder. Komen er nog meer auto’s bij op de toch al overvolle wegen. Een treinreis kost volgens het nieuwe tarief 14 tot 16 cent per kilometer. Met de bus, tram of metro betaal je 2 centen meer. Gebruik van de auto begint bij 23 cent per kilometer en voor een beetje leaseauto bij 49 cent (volgens de site van de KvK). Dus als je vanwege de hoge prijs de trein wilt mijden en liever in de file gaat staan, dan kun je niet rekenen.

Vaak wordt gewezen op de snelheid van reizen. In daluren kun je inderdaad sneller zijn met de auto, als het meezit, maar dan kun je ook goedkoper met de trein reizen. Van de andere kant kun je heel simpel de kosten van vervoer per auto drukken door anderen mee te nemen voor een schappelijk vriendenprijsje. Maar ja, geef maar eerlijk toe dat het zeker niet alleen de kosten waren die je de auto deden nemen. Het gaat eerder om zaken als onafhankelijkheid, trots en het grootst denkbare goed: de privacy. Tja, dat kun je allemaal wel vergeten als collega’s of vage kennissen bij je in de auto kruipen. (Gelukkig willen ze dat ook helemaal niet)

Voor het goederenvervoer speelt dat geen rol maar is die prijsverge­lijking wat lastiger te maken. Je zou dus over een vrachtprijs per kilo per kilometer moeten praten. Dat ligt gevoelig, want dat is commercieel. Bovendien weet iedereen al lang van tevoren dat er maar één de goedkoopste is (de binnenvaart) en dat is voor de grote hoeveelheid overwegend truckende en treinende betrokkenen triest en treurig.

Wat goederenvervoer per trein betreft, dat heeft een wat akelige klank omdat er altijd iets van subsidie op dat spoorvervoer zit. Op het vervoer hè? Niet omdat de rails worden onderhouden. Het zou toch wat zijn als de binnenvaart zelf de vaarwegen op diepte moest gaan houden. Wel weer een uitdaging voor de diepte metende ondernemers van CoVadem (helemaal nieuw: een schepje onder de kiel, aan te bevelen bij laag water).

Zonder dollen: de overheid is (tot nu toe) realistisch geweest. Als mensen willen autorijden, moet dat ook kunnen. Daarom spendeert die overheid een kleine 3 miljard euro per jaar aan wegen. 1,3 miljard aan vaarwegen, bijna 2 miljard aan spoorwegen.

Het spoorvervoer heeft wel voor op het wegvervoer – zowel voor passagiers als voor goederen – dat het een spoorboekje gebruikt. Het werkt op tijd. Natuurlijk… hoongelach als je zoiets beweert. Maar het is waar. Natuurlijk wordt door omstandigheden nogal vaak afgeweken van het spoorboekje en het is vervelend als je daar het slachtoffer van bent, maar in Europa doet alleen Zwitserland het beter.

Als je dat beweert, krijg je niet veel likes op de socials.

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -