Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (een samenwerking tussen de Vlaamse en de Nederlandse overheid en verantwoordelijk voor het scheepvaartverkeer in het Scheldegebied) gaan nauwer samenwerken en kennis uitwisselen. Op 2 september ondertekenden vertegenwoordigers daartoe een overeenkomst.
Dat gebeurde in het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen. Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer zijn verantwoordelijk voor Vessel Traffic Service (VTS) en het beheer van de radarsystemen in de Schelderegio, de Maasaanloop en de bijbehorende havengebieden van Antwerpen en Rotterdam.
Dat systeem zorgt mede voor een snelle en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer en levert op elk moment een actueel verkeersbeeld van de scheepvaart. VTS bestaat onder andere uit radartechnologie, marifonie, CCTV en AIS, waarmee de operators vanuit verkeerscentrales de scheepvaart begeleiden.
Technologische ontwikkeling
Door digitalisering ontstaan er meer mogelijkheden om de communicatie tussen schepen en wal te optimaliseren en sensortechnologie toe te passen. Daarbij worden verschillende sensoren – waaronder radar, AIS, Lidar, meteo en camera’s – gecombineerd om een beter, betrouwbaarder en completer beeld van het scheepvaartverkeer te creëren.
Om technologische mogelijkheden maximaal te benutten, willen de drie partijen hun krachten bundelen door kennis te delen en toekomstige ontwikkelingen te verkennen. Door deze gezamenlijke Non-Disclosure Agreement (NDA) op te stellen, kunnen de partijen vertrouwelijke informatie bespreken en delen.
“Met het tekenen van deze overeenkomst zetten we een grote stap om gezamenlijk op te trekken in toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen”, vindt Marcel van Kampen, executive manager asset management van Havenbedrijf Rotterdam. “Zo kunnen we nieuwe ontwikkelingen sneller verkennen en zijn we een aantrekkelijke partner voor innovaties in de markt.”
Schelde
“We zien een enorme technologische evolutie in het creëren van situationele awareness in het havengebied, met meer geavanceerde sensoriek en data. Daarnaast evolueert ook de verkeerstrafiek snel, met drones, autonome scheepvaart en een toename van de binnenvaart”, vertelt Wouter Faes, manager digital infrastructure & operations van Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. “Om hierop te anticiperen willen we samen met andere stakeholders kennis en ervaring uitwisselen. Zo blijven we ons inzetten voor het veilig en efficiënt laten verlopen van het scheepvaartverkeer over de verschillende platformen heen.”
Het vaargebied van de GNB is voor Vlaanderen en Nederland heel belangrijk, vertelt Natalie Balcaen, Permanent Commissaris van toezicht op de Scheldevaart namens GNB. ‘Nergens ter wereld liggen twee wereldhavens zo dicht bij elkaar als Antwerpen-Brugge en Rotterdam. Het spreekt voor zich dat we als goede buren qua technologische innovaties zoveel mogelijk samenwerken om de scheepvaart in onze regio nog veiliger en efficiënter te laten verlopen.”