Mps Amina is de nieuwste aanwinst voor Rijfers Nautical Management. De elegante cruiser gaat varen voor Phoenix Reisen. De Duitse touroperator doopte het schip op 3 april in Bonn. Aansluitend maakte de Amina haar eerste reis.
“Dit is het achtste schip voor onszelf”, zegt Johan Rijfers, die zelf de afbouw leidde. “Daarvóór hebben we al wat andere schepen gebouwd, maar dit is nummer acht in eigen beheer.” Een week vóór de doop geeft hij trots een rondleiding aan boord. De Amina ligt dan nog in de gemeentehaven van Tiel, terwijl de laatste klusjes worden gedaan om het schip er spic en span uit te laten zien.
De vorige keren gebeurde dat in Arnhem, waar Rijfers Nautical Management en zusterbedrijf Rivertech (dat het nautisch en technisch management verzorgt) ook zijn gevestigd. Een deel van de kades daar wordt gerenoveerd, de rest van de ruimte is bezet door asiel- en vluchtelingenschepen.
Tiel
“De cruisevaart moest er weg. Daarom zijn we naar Tiel uitgeweken”, legt Johan uit. “Het bevalt ons hier: er is veel ruimte op de kade en we kunnen hier goed werken. In de laatste vier weken moet er veel aan boord gebracht worden. Vrachtwagens kunnen hier tot bij het schip komen. Op de werf moet je met een kraan werken. Het volgende schip ronden we ook hier af.”
Dat wordt de Aurelia, eveneens voor Phoenix. Die moet volgend voorjaar klaar zijn. In 2025 volgt ook nog de Versailles voor Saga Travel.
Johan is niet meer operationeel actief binnen Rivertech en Rijfers Nautical Management. Twee jaar geleden droeg hij de leiding over aan CEO Otto Groen. “Ik heb het grootste deel verkocht, maar ben nog wel aandeelhouder. En ik bouw de schepen nog. Dat doe ik ook graag. Eén of twee per jaar. Inclusief de bezoeken aan de Vahali-werf in Servië. Mijn vrouw doet het interieur, samen met onze vaste architect, Cubik 3 uit Hamburg.”
210 gasten
Johan en zijn team hebben inmiddels veel ervaring met de bouw van riviercruiseschepen. Toch is het elke keer weer anders, vertelt hij. Zeker nu. “Want het concept is een beetje anders. De afmetingen van het casco zijn hetzelfde: 135 meter lang, 11,45 meter breed en 6 meter hoog. Binnen de beschikbare ruimte proberen we altijd toch weer verbeteringen te realiseren.”
In dit geval is de capaciteit vergroot: de Amina kan 210 gasten herbergen, en vijftig bemanningsleden. “Dat is wel vrij uniek – en zonder dat de hutten merkbaar kleiner zijn.” Die beschikken over schuifpuien en een panoramisch uitzicht. Er zijn ook twee kamers speciaal voor mensen met een beperking. Die beschikken bijvoorbeeld over extra ruimte voor een rolstoel.
“De meeste ruimte hebben we gewonnen doordat het een 3-deksschip is en het stuurhuis verder naar voren is geplaatst. Het voordek is kleiner geworden, en daardoor konden we het hotelgedeelte een meter of 15 langer maken. Dat is natuurlijk heel veel volume in het schip.”
In plaats van twee restaurants boven elkaar in het voorschip, zoals vaak gebruikelijk is, is nu gekozen voor één groot restaurant beneden. Met een slimme oplossing voor de ramen (met spiegels) hebben gasten daar toch volop licht en zicht op het water.
Het tweede restaurant, op het achterschip, is eveneens groter dan gewoonlijk. “In plaats van dertig mensen kunnen daar bijna zestig terecht. Dat gaat op reservering. Maar wel zo dat iedereen een kans heeft om minimaal één of twee keer daar te eten.”
Scania-motoren
Net als de vorige twee schepen is de Amina uitgerust met acht Scania-motoren: vier voor de voortstuwing, drie voor de generators en de boegschroefmotor. “Daar zitten veel voordelen aan. Bijvoorbeeld dat we acht dezelfde motoren hebben staan. Handig met onderhoud en reserveonderdelen. Het zijn kleinere motoren, met kleine propellers en daardoor minder trillingen. Het is ook bedrijfszekerder: als er een keer een voortstuwingsmotor kapotgaat, dan is er geen paniek in de tent. Dan kun je gewoon nog met drie motoren doorvaren. Of met twee zelfs.”
De riviercruisemarkt trekt rap aan en heeft de coronapandemie definitief achter zich gelaten. “Vooral Duitse en Britse gasten boeken weer volop”, weet Johan. “Amerikanen zijn nog een beetje terughoudend, dat komt door de oorlog in Oekraïne.”
Op de Amina is overal aan boord rekening gehouden met het extra aantal passagiers. Extra ruimte in de restaurants en de andere openbare ruimtes. Voor extra ontspanning zijn er een knusse bistro, een sauna en een aan dek een whirlpool.
Aantrekkingskracht
Phoenix zet de Amina in voor cruises op de Rijn, Moezel en Donau. De Amina gaat bijna 300 dagen per jaar varen. “Eigenlijk liggen we maar twee maanden stil, van 15 januari tot 15 maart. Die worden benut voor onderhoud. Het schip is al voor het hele jaar volgeboekt.”
Nieuwe schepen hebben altijd extra aantrekkingskracht. “Veel gasten keren steeds terug bij Phoenix en vaak willen ze dan weer een nieuw schip ervaren. Mensen zijn heel trouw aan de rederij. Phoenix heeft een mooie prijs-kwaliteitverhouding. Mensen krijgen voor redelijk geld gewoon echt goed eten, afwisseling, entertainment, een heel mooie hut met alles erop en eraan…”