- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwConcordia Damen bouwt next generation schip Salamanca voor MerlinGroup en ID Shipping

Concordia Damen bouwt next generation schip Salamanca voor MerlinGroup en ID Shipping

- Advertentie -

Delen

Concordia Damen Shipbuilding is gespecialiseerd in ontwerp en bouw van specifieke schepen. Het Werkendamse bedrijf is daarbij klantgericht, innovatief en efficiënt. Met de bouw van de Salamanca – een ‘Type CDS443’, een doorontwikkeling van een bestaande rompvorm – is daarvan het zoveelste bewijs geleverd.

De Salamanca voor de MerlinGroup en ID Shipping is een 5.660 ton metend containerschip. De vernieuwde rompvorm leidt tot 20 procent brandstofbesparing en tegelijkertijd kan het schip 10 procent meer 40-voets containers vervoeren.

De afmetingen zijn 135 x 14,20 meter. ‘Type CDS443’ staat voor Concordia Damen Shipbuilding 443 TEU. Er zijn in het ruim achttien containerlengtes in plaats van de gebruikelijke zeventien. Deze nieuwe Salamanca, die haar ‘oude’ naamgenoot vervangt, heeft een dieselelektrische aandrijving en is afgebouwd door CCM3.

Talenten

De MerlinGroup is in 1995 opgericht door Jan Kleine uit Arkel, die is grootgebracht in een schippersfamilie. Sinds 2019 is ook zijn neef Aad Kleine betrokken bij het bedrijf – eerst als adviseur en sinds vorige jaar als compagnon. Hij zegt over het binnenvaartbedrijf: “We zijn een dienstverlener in de container- en bulkvaart en tevens participatiemaatschappij. In feite vormen we een gouden driehoek met een schip, een compagnon en een opdrachtgever, met de MerlinGroup als toegevoegde waarde.”

“We geloven in talent en helpen die in de vorm van een participatiemodel een volgende stap te maken. Dat gaat op basis van gelijkwaardigheid. Op de Salamanca zijn dat sinds 2021 Danny van Deurzen en Ilse van de Sanden.”

Danny van Deurzen en Ilse van de Sanden. (foto Jan Hoek)

Danny van Deurzen vertelt daarover: “Ik ben al 25 jaar actief in de binnenvaart en dan vooral in de tankvaart. In 2021 werd ik mede-eigenaar van de vorige Salamanca en stapte daarmee over op de containervaart. Vier jaar geleden maakte mijn partner Ilse de overstap naar de binnenvaart en samen vormen we ID Shipping. Ilse verzorgt daarvoor de admini­stratie en is onderdeel van de crew.”

“Samen met de MerlinGroup hebben we bewust gekozen voor nieuwbouw. De energietransitie is in volle gang en ook wij vinden dat we actief moeten inzetten op ‘vergroening’. Dat is ons gelukt met dit next generation schip, waarmee we ook inspelen op de vraag van de klant.”

De nieuwe Salamanca gaat varen voor de Danser Group, eveneens een partij die vastberaden is een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de binnenvaart.

Hybride aandrijving

Bij de MerlinGroup is oprichter Jan Kleine verantwoordelijk voor alle binnenvaartzaken en de contracten; Aad Kleine voor de bedrijfsvoering, de verzekeringen en bankzaken. Gezamenlijk doen zij het management van alle schepen. De vloot telt negen binnenvaartschepen, bestaande uit jonge schepen gekocht uit de vaart en twee nieuwbouwschepen.

“We hebben geen ambitie om heel erg te groeien. Onze primaire drive is wat we doen, erg goed te doen. Met ander woorden: kwaliteit gaat bij ons vóór kwantiteit. Bij de hybride aandrijving van de Salamanca is rekening gehouden met de toekomst. Het systeem kan worden aangepast, want er is ruimte voor een accu- of waterstofpakket.”

“Innovatie behoort naast ontzorgen, kennis van zaken en afspraak is afspraak dan ook tot onze kernwaarden. Met de Salamanca varen we vooral naar Antwerpen, Amsterdam, Vlissingen en Terneuzen, maar we kunnen desgewenst ook naar Bazel”, aldus Aad Kleine.

Het dieselelektrische gedeelte bestaat vijf Scania-dieselgeneratoren (2 x DC16 en 3 x DC13) en twee door de generatoren gevoede Oswald-motoren van 800 kW elk. Het containerschip beschikt verder over twee Veth-boegschroeven van 478 kW.

(foto Media-Creators)

Vertrouwen waargemaakt

In nauw overleg met Danny en Ilse stond Hoogendoorn1961 garant voor de door hen gewenste fraaie betimmering van de door Kampers geleverde stuurhut en de grote woning plus prima bemanningsonderkomens op het achterschip. Om tot achttien containerlengtes te kunnen komen is er geen woning op het voorschip en ontbreekt het gangboord op het achterschip.

Voor de via Concordia Damen verkochte vorige Salamanca hoeven niet alle letters op de boeg verwijderd te worden, want dat schip vaart verder onder de naam Laman.

De door de MerlinGroup gekochte schepen uit de vaart werden geleverd door Concordia Damen. “Chris Kornet, managing director van de werf, zegt over de levering van de nieuwe Salamanca: “Beide familiebedrijven kennen elkaar al jaren. We zijn erg dankbaar dat de MerlinGroup opnieuw voor ons heeft gekozen.”

Aad Kleine zegt tot besluit in een reactie: “De MerlinGroup werkt al geruime tijd samen met Chris Kornet en de Werkendamse werf. De verhoudingen zijn goed en we zijn altijd zeer tevreden geweest over de geleverde schepen en de service. Ook met de levering van onze nieuwe Salamanca heeft Concordia Damen ons vertrouwen weer waargemaakt.”

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -