De schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart is opgeheven door de Raad van Accreditatie. Op de website van de Raad van de Accreditatie staat het NBKB weer vermeld als instelling voor technische inspecties.
Nu het NBKB als keuringsinstantie weer in bedrijf is, kan een begin worden gemaakt met het wegwerken van de achterstanden, stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport. De ILT heeft twee keer tijdelijke certificaten verleend aan schepen die door het NBKB waren gekeurd en waarvan het certificaat binnenkort afliep. Het gaat om 225 schepen in totaal.
Dat is een maatregel die eenmalig kan plaatsvinden. Daarna moet een schip alsnog gekeurd worden door een keuringsinstantie.
Minder keuringscapaciteit
“De extra keuringscapaciteit die beschikbaar komt met het opheffen van de schorsing van NBKB is dan ook zeer welkom”, aldus de ILT. De inspectie verwacht niet dat de achterstanden snel zijn opgelost. Doordat vijf expertisebureaus die via NBKB werkten de samenwerking begin februari hebben opgezegd, is de keuringscapaciteit kleiner geworden. Zij hebben zelf geen accreditatie.
“Deze uit het NBKB gestapte partijen zijn daardoor (logischerwijs) niet geaccrediteerd en mogen dus niet volgens de regels keuren”, zo kreeg de ASV donderdag 15 februari nog eens als waarschuwing te horen van de ILT. “Dus de boodschap aan eenieder is: laat je keuren door de geaccrediteerde organisaties: NBKB, BSC of register Holland om problemen te voorkomen.”
Raad voor Accreditatie
De Raad voor Accreditatie schorste het NBKB in oktober 2023. Het NBKB kreeg een half jaar de tijd om de geconstateerde problemen op te lossen. In de tussentijd mocht het keuringsbureau geen keuringen verrichten. Het ging hierbij om alle soorten schepen in de binnenvaart: van motortankschepen, sleepboten, historische zeilschepen tot passagiersschepen.
Op 7 februari voerde de Raad voor Accreditatie een audit uit op het kantoor van NBKB om de nieuwe werkwijze en procedures te controleren. Daarbij kwam het bureau goed uit de bus, zodat de schorsing is opgeheven.
Vloedgolf van keuringsaanvragen
De ILT “blijft samen met de brancheorganisaties en keuringsinstanties, overleggen om knelpunten op te lossen zodat schepen niet stil komen te liggen”, zo geeft de inspectie aan.
De ASV stelt dat de problemen nog niet opgelost: “Er komt een vloedgolf van keuringsaanvragen aan en het aantal experts is verminderd. De halfjaarlijkse verlenging is ook nog eens eenmalig, dus degenen waarbij die verlenging is toegepast zullen als eerste bediend moeten worden.” Daardoor schuift het probleem op naar de volgende schippers die wellicht op tijd willen beginnen met de keuring van hun schip, voorspelt de schippersvereniging.
Transafe
“Het feit dat Transafe het NBKB ‘overneemt’ stelt de ASV niet gerust, aangezien dat op zich niet veel aan het systeem verandert maar we wel met een partij te maken krijgen die wellicht de kosten voor de schipper (sterk) zal doen toenemen. Voor kwalitatieve en betaalbare expertise zou de overheid haar verantwoordelijkheid voor de uitvoering daarvan moeten nemen en de regierol weer op moet pakken.”
Volgens de ASV zijn alle partijen het erover eens dat voorkomen moet worden dat wat met het NBKB gebeurde, in de toekomst nog eens kan voorkomen. “Hoe is nog niet helemaal duidelijk. Het uitgangspunt is wel dat NBKB volledige regie voert op de uitvoering van inspecties bij de bij het NBKB aangesloten organisaties, met aantoonbare onafhankelijkheid en onpartijdigheid als voorwaarden.”