Waterstof (vloeibaar, ingedikt of in poedervorm) en batterijen zijn prachtige vindingen om energie op te slaan, zodat die bewaard kan worden, verplaatst en gebruikt op het moment dat het nodig en nuttig is. Welke toepassing van deze energiedragers gaat het winnen in de race om de vervoerders milieuvriendelijk en klimaatneutraal voort te stuwen? Alle uitvinders, denkers, politici, consultants en pioniers hebben zich op deze vraag geworpen als worstelaars op hun tegenstanders. Het klimaat en de rest van ons milieu zijn vele
malen belangrijker geworden dan de geitenwollensokken uit mijn jeugd maar durfden te dromen.
Waar zeker ook mee geworsteld wordt, is de herkomst van de energie. Die moet groen zijn als gras. De vraag is of die vermelding overbodig is of überhaupt noodzakelijk (dat het groen moet zijn, niet dat groen de kleur van gras is).
Dat er meer energie moet worden gewonnen uit andere dan fossiele bronnen lijkt me evident. Wind-, zonne- en waterkracht zijn machtige energiebronnen. Uiteindelijk komt al die energie van de zon en voor wie niet al te astronomisch onderlegd is: dat is kernenergie. De zon is een grote, langgerekte atoomexplosie en -fusie.
We kunnen dat tegenwoordig op aarde een beetje namaken. Dat heeft een akelige bijsmaak want wat moeten we met het afval om maar niet te beginnen over de risico’s van lekkende of zelfs ontploffende kerncentrales. Maar het is ook waanzinnig knap dat het kan. En die energie komt dus niet van de zon… die maken we zelf.
Over het nut van biobrandstoffen kun je twijfelen. Dat zijn immers fossiele brandstoffen voordat ze zijn opgedroogd, alsof je diepvries vissticks opeet voor je ze in de vriezer doet. Als je die boom, struik of plant gewoon laat staan en niet opstookt, maar in plaats daarvan kolen of olie verbrandt, komt er net zoveel troep in de lucht. Een tikkeltje minder zelfs, want die boom, plant of struik zet weer wat kooldioxide om in zuurstof. Biobrandstoffen zijn eigenlijk alleen aantrekkelijk als je op de plek waar je het verbouwt, anders een snelweg had aangelegd of een attractiepark of een fabriek of een ander groot lelijk gebouw. Enfin, je begrijpt de strekking.
De vraag blijft een beetje in de lucht hangen of stroom die je opslaat ook per se groen verwekt moet zijn. Het is een drogreden om die koppeling te maken. Er moet zo veel en zo vaak mogelijk groene energie worden geproduceerd. Om er gebruik van te kunnen maken, moeten de vervoerders die nieuwe technieken toepassen. Meer hoeven ze niet te doen.
Heb je weleens geitenwollensokken aan gehad? Werd je ook gek van de kriebels?