Voortaan kunnen Belgisch binnenschepen met een estuair certificaat zonder belemmeringen via de Westerschelde naar Nederlandse havens en kanalen te varen. Dat wordt niet meer beschouwd als internationale zeereis.
Daarover hebben Nederland en Vlaanderen overeenstemming bereikt via een Benelux-beschikking. Met dit akkoord is de veelbesproken verbreding of verdieping van het Schipdonkkanaal niet meer nodig.
‘Internationale reis’
Bij de estuaire vaart varen versterkte Belgische binnenschepen over de Noordzee, langs de Belgische kust, op de route tussen de havens van Oostende of Zeebrugge en de monding van de Westerschelde in Nederland. Straks kunnen ze vanuit het binnenvaartnetwerk de Vlaamse haven van Zeebrugge bereiken, zonder om te hoeven varen.
Tot nu toe mochten ze juridisch niet via de Westerschelde het binnenvaartnetwerk opvaren; zouden ze een ‘internationale reis’ maken naar de Nederlandse wateren. Dan gelden normen voor zeeschepen waaraan deze binnenschepen niet kunnen voldoen. Die belemmering is met de ondertekening van de Benelux-beschikking weggewerkt. De beschikking stelt wel eisen aan door de schepen na te leven regels en geeft instructies over de handhaving daarvan.
Schipdonkkanaal
Dit is goed nieuws voor de binnenvaartontsluiting van de haven van Zeebrugge, de verbinding met die van Antwerpen én de Benelux-binnenvaartsector, aldus de Vlaamse regering. De verruiming kan een boost geven aan de bereikbaarheid van de Belgische kusthavens via goedkopere en duurzamere routes. “Bovendien biedt dit meer kansen om binnen België de verdere zogeheten modal shift richting binnenvaart te bewerkstelligen, wat weer bijdraagt aan de verduurzaming van het goederenvervoer.”
“Na jaren onderhandelen hebben we met de Vlaamse en Nederlandse collega’s een oplossing uitgewerkt om estuaire vaart tussen België en Nederland mogelijk te maken”, aldus de Belgisch minister voor Noordzee, Vincent Van Quickenborne. “Dit is van cruciaal belang voor de ontsluiting van de haven Antwerpen-Brugge en meer bepaald vanuit Zeebrugge naar het hinterland. Hierdoor is ook een verbreding of verdieping van het Schipdonkkanaal niet meer nodig, en ook de hiervoor voorziene reservatiestroken kunnen geschrapt worden. Zo krijgen de omwonenden eindelijk duidelijkheid.”
Geen obstakels meer
Zijn collega van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters vult aan: “Dit is een cruciaal akkoord voor de havens en de binnenvaartsector. Zowel de haven van Zeebrugge als Nort Sea Port zijn nu beter en vlotter bereikbaar voor versterkte binnenschepen. Hierdoor krijgen binnenschepen een groter afzetgebied en dat creëert unieke kansen voor de modal shift richting het water. Ik ben de Nederlandse collega’s erg dankbaar voor de goede samenwerking in de oplossing van dit historisch probleem.”
“Ik ben verheugd dat deze zogeheten estuaire vaart tussen België en Nederland mogelijk wordt gemaakt dankzij inzet van een Benelux-instrument”, zegt Frans Weekers. Hij is secretaris-generaal van de Benelux. “
Meteen een mooi voorbeeld van hoe de Benelux complexe problematiek snel, gericht en concreet kan oplossen. 41 procent van al het vervoer per binnenvaartschip gebeurt in de Benelux en deze beschikking geeft die belangrijke Benelux-binnenvaartsector nog eens een impuls. Grenzen worden kansen en zijn zo geen obstakels meer!”
Mag je dan ook bijvoorbeeld van Rotterdam naar Gent varen buitenom met een estuair schip?