- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsJulianakanaal dreigt in 2024 maandenlang op slot te gaan

Julianakanaal dreigt in 2024 maandenlang op slot te gaan

- Advertentie -

Delen

Het Julianakanaal gaat volgend jaar maanden dicht. Rijkswaterstaat neemt die maatregel om het laatste stuk van het kanaal te verbreden en verdiepen. Daarmee wordt de Maasroute verruimd voor grotere schepen.

Het gaat om circa 3 kilometer tussen Berg en Obbicht. Na het vollopen van een 750 meter lange bouwkuip in februari dit jaar wil Rijkswaterstaat het geplande werk wegens de de veiligheid van medewerkers alleen nog uitvoeren als het kanaal volledig wordt drooggelegd. De dienst geeft aan ernaar te streven “om de afsluiting zo te plannen dat de overlast zo klein mogelijk is”.

Het kanaal moet waarschijnlijk drie tot acht maanden dicht. Bij industriecomplex Chemelot in Sittard-Geleen maakt men zich grote zorgen om de continuïteit en de bereikbaarheid van de haven Stein. Het kanaal is essentieel voor de continuïteit van Chemelot, stelt directeur Bob Joosten van Wessem Port Services op de website van Chemelot. Dat bedrijf is verantwoordelijk voor een groot deel van de logistiek in de haven. “Deze plannen vormen een groot risico voor de geruisloze economische levensader van Limburg.”

4 miljoen euro per dag

Volgens branchevereniging Euro­pean Logistic Center Limburg kost het minimaal 4 miljoen euro per dag als watergebonden grootverbruikers in Limburg de vaarroute niet kunnen gebruiken. Dat blijkt uit een eerste enquête onder tientallen bedrijven die van vervoer over de Maasroute gebruikmaken. Daarbovenop komen kosten verderop in de keten en voor alternatief vervoer.

De bedrijven op Chemelot geven aan dat ze maximaal drie tot vijf dagen zonder binnenvaart kunnen; duurt een stremming langer, dan wordt de bedrijfsvoering kritiek en komt hun continuïteit in gevaar.

De haven Stein is met circa 3.500 schepen per jaar cruciaal voor de aan- en afvoer van grondstoffen voor Chemelot en de producten van de bedrijven. Chemelot noemt het Julianakanaal, de Maas en het Albertkanaal een ‘natte rotonde’ van en naar de havens in Rotterdam en Antwerpen.

Bij afsluiting van het Juliana­kanaal is Stein alleen vanuit het zuiden bereikbaar. Volgens Wessem Port Services is het “uiterst zorgelijk dat deze impact tot op heden door RWS niet is meegenomen” in de besluitvorming om het kanaal voor een langdurige periode droog te zetten.

Ook de binnenvaart is ongelukkig met een complete en langdurige stremming. “Rijkswaterstaat meldt in een schrijven aan de ASV dat er verschillende scenario’s worden uitgewerkt om de verruiming ‘veilig, zorgvuldig en zo snel mogelijk’ uit te voeren. Helaas schrijft Rijkswaterstaat er niet bij dat dit met zo min mogelijk hinder voor de scheepvaart gepaard zou moeten gaan”, aldus de ASV.

Extra kosten en vaartijd

De schippersvereniging stelt: “De directe gevolgen zijn voor de hand liggend: vooral extra vaartijd, brandstof­kosten, perso­neelskosten, kanaal­­kosten in België en oponthoud bij de sluizen door extra drukte.”

De ASV rekent voor dat schepen per enkele reis gemiddeld 2.000 liter extra gasolie moeten verstoken. Dit zou neerkomen op een extra kostenpost van 1.600 euro. “Deze kosten kunnen schippers lang niet altijd verhalen bij hun opdrachtgevers, het is tenslotte niet het probleem van de opdrachtgevers dat er een kanaal/rivier is afgesloten. Mochten binnenvaartondernemers de kosten wel kunnen verhalen op de opdrachtgevers, kan het zijn dat de binnenvaart zich uit de markt prijst door te hoge kosten.”

Ook de omvaartijd, grofweg twee dagen extra, brengt kosten met zich mee, “want iedere dag extra varen kost de ondernemer ook geld. En ook hier geldt dat de opdrachtgever dit niet altijd zal vergoeden.”

De ASV is “absoluut tegen het plan om het Julianakanaal te sluiten. Dit hebben wij destijds in de overleggen ook duidelijk laten weten, maar er werd/wordt hier geen gehoor aan gegeven.”

“Wij hebben ook aangegeven dat in Duitsland een héél kanaal is verbreed zónder enige afsluiting hiervan.” De ASV zou de verbreding anders willen zien gebeuren. “Een oplossing die minder schadelijk is voor de binnenvaart.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -