Kustwacht Nederland gaat de procedures voor medische hulpverlening via de Radio Medische Dienst (RMD) verbeteren. De hulpverlening op de binnenwateren moet er nog sneller door worden.
Is er aan boord een medisch noodgeval, ongeluk of ziekte, dan kan je 24 uur per dag de Kustwacht oproepen via de marifoon. Dan word je gekoppeld aan de Radio Medische Dienst (RMD) van de KNRM en adequaat door een stand-by arts geholpen. Op zee werkt dat ideaal, maar in de regio kan het anders en sneller, volgens de Kustwacht Nederland.
Nederland is in veiligheidsregio’s ingedeeld. Een melding gaat via het landelijk nummer rechtstreeks naar de betreffende veiligheidsregio. Daar zitten centralisten met medische kennis die direct kunnen helpen en de juiste inschatting kunnen maken. Bijvoorbeeld: ga naar een haven, de ambulance wacht daar of er moet een medische evacuatie (‘medevac’) met reddingboot of helikopter plaatsvinden. Dat laatste zet de Kustwacht dan weer in werking.
“In 99 procent van de gevallen zijn dit soort oproepen geen zaken voor de Kustwacht”, vertelt Sander de Graaf, informatiemanager Operationeel Team Kustwacht Nederland. “Meestal is een goed medisch advies al afdoende. Maar je wilt iemand met een medisch noodgeval wel zo snel mogelijk aan land overdragen.”
De veiligheidsregio’s hebben altijd contact met de Kustwacht en kunnen rechtstreeks communiceren voor bijvoorbeeld een medevac. Steeds vaker komt dit soort meldingen op de ruime binnenwateren via de telefoon binnen.
Belang patiënt
“Iemand die in een ruim gevallen is of klem gezeten heeft of een hartaanval of blindedarmontsteking heeft, is acuut”, stelt De Graaf. “Dan eerst contact maken met de RMD en vervolgens weer terugkoppelen kost extra tijd. Dat versnelt als we het via de veiligheidsregio’s gaan doen. De marifoon blijft gewoon… Wij kunnen zelfs marifoonverkeer doorzetten naar de meldkamer van de veiligheidsregio. Deze snellere weg is ingezet uit patiëntbelang.”
Het vergt tijd om de procedures goed te veranderen samen met Ambulancezorg Nederland, vertelt hij. “Zodra ze er klaar voor zijn, medio 2024, zullen we het uitgebreid melden.”
“Voor de scheepvaart blijft de marifoon het communicatiemiddel, alleen in de toekomst zal het met een medisch noodgeval of voor een medisch advies veranderen naar telefoonverbinding. Het kan ook gewoon dokterszorg zijn. Kustwacht Nederland staat zo nodig de veiligheidsregiocentrale bij als er gekeken moet worden naar hulp uit de nabije omgeving, bijvoorbeeld passanten op het water. Nu weten naburige schepen ook niet wat er aan de hand is op passerende schepen.”
De open communicatiefunctie van de marifoon gaat niet verloren voor de scheepvaart. Er komt in de toekomst alleen duidelijk onderscheid tussen een noodgeval en medisch advies.
Beter
Op zee verandert er niets. Later wel voor de ruime binnenwateren zoals op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen, het Wad, in het IJsselmeergebied en op de Randmeren. Advies en actie bij medische problemen gaan zodra het protocol gewijzigd wordt via de telefoon naar de veiligheidsregio. De meldkamer van de ambulance heeft de juiste medische kennis in huis voor advies én kan indien nodig direct een ambulance naar een haven sturen die daar het schip dan opwacht.
Door dit systeem is er een tijdrovende schakel uit de procedure gehaald, de professional aan de lijn stelt de juiste vragen. De Kustwacht is dan een verlengstuk om zo nodig op het water bij te springen.