Bosman Shipping Group heeft de Sammie-B in de vaart gebracht. De doop van de minerale olietanker op 17 maart in Heusden was voor CEO Angelo Bosman om meerdere reden een bijzonder moment.
Allereerst is de Sammie-B voor Bosman Shipping Group een waardevolle toevoeging aan de vloot. “Wij hebben verschillende scheepstypen, maar dit type hadden wij nog niet”, aldus Angelo Bosman over de 135 meter lange en 17 meter brede Sammie-B. “Het casco is gebouwd en geleverd door Rensen-Driessen vanwege onze jarenlange prettige samenwerking en vertrouwensband.”
Dochtertje
Er is nog een tweede reden om trots te zijn: op de boeg van de nieuwe tanker prijkt de naam van Angelo’s dochter Sammie. Eerder was al een tanker vernoemd naar zijn zoontje Vigo. Daarmee hebben beide kinderen nu ‘hun eigen schip’.
De 2-jarige Sammie mocht, op de arm van haar oma, onlangs de nieuwe tanker dopen. “Een mooie en gezellige dag”, zegt haar vader Angelo.
Traditie
Met de Sammie-B zet Bosman Shipping Group een lange traditie voort. De familie Bosman is al ruim honderd jaar actief in de binnenvaart. In 1980 startten zij met hun eerste eigen containerschip. In de loop der jaren is de vloot sterk gegroeid.
Eind 2017 werd besloten om onder één overkoepelende naam, BCS Group, te gaan samenwerken. In 2018 werd de containervloot uitgebreid met tankschepen en later drogelading-koppelverbanden. Zodoende veranderde de naam in Bosman Shipping Group.
Compagnon
Het management van de tankschepen wordt ondersteund door De Jong Shipping. “Bas de Jong is sinds 2018 een collega van ons en ook compagnon”, aldus Bosman. “Hij werd in dat jaar kapitein en mede-eigenaar van onze eerste minerale tanker Vigo. Inmiddels is hij aandeelhouder van meerdere tankschepen binnen de BSG.”
“Bas was een belangrijke schakel in dit nieuwbouwproject. Hij heeft het hele proces begeleid: van de interieurinrichting tot de technische uitrusting. Samen met ons was hij het aanspreekpunt voor onze samenwerkingspartners. Het was zijn eerste nieuwbouw en hij heeft een sterke prestatie neergezet.”
Bevrachting
De Sammie-B is afgebouwd bij TeamCo Shipyard in Heusden. “Het oorspronkelijke idee was dat dit schip bij Dolderman afgebouwd zou worden, maar qua planning kwam dit minder goed uit. In goed overleg met Dolderman hebben we de afbouw uitbesteed aan TeamCo. Wij zijn zeer tevreden over de prettige samenwerking met TeamCo en het geleverde werk.”
Net als de Vigo wordt de Sammie-B bevracht door Trendco uit Dordrecht. “Met Trendco werken wij al jaren prettig samen. De Sammie-B is met een laadvermogen van bijna 9.000 kubieke meter voor ons allebei de grootste tanker in de vloot. Het schip telt twaalf ladingtanks en vervoert minerale olieproducten in het ARA-gebied.”
Duurzaam
Met de Sammie-B speelt Bosman Shipping Group in op de toegenomen duurzaamheidseisen. De tanker heeft Stage V-motoren en is uitgerust met innovatieve, groene technologie.
Bosman Shipping Group heeft nog meer duurzame schepen voor ‘groen vervoer over water’ in de planning. Angelo: “Wij blijven nuchter, maar we hebben zeer veel vertrouwen in de toekomst van de binnenvaart. We hebben een mooi bedrijf met een geweldig team aan collega’s zowel op kantoor als op de schepen.”
“We zijn erg blij met de Sammie-B en willen iedereen bedanken die er een bijdrage aan geleverd heeft. De samenwerking met al deze partijen hebben wij als zeer prettig ervaren. Wij geloven in dit schip en in het werk!”