- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDMC: Barke-flaproer ideaal voor speciaal onderzoeksschip

DMC: Barke-flaproer ideaal voor speciaal onderzoeksschip

- Advertentie -

Delen

Het 35 meter lang Noorse kustonderzoeksschip Prinsesse Ingrid Alexandra is uitgerust met een Barke-flaproer van Damen Marine Components (DMC). Dat heeft een hoge liftkracht en een piston-type stuursysteem. DMC leverde het roer en de stuurmachine aan Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam dat het schip onlangs opleverde aan het Noorse Institute of Marine Research.

Een Barke-flaproer. (foto DMC)

De Barke-flaproeren van DMC zijn speciaal ontworpen voor schepen die zich bezighouden onderzoek, visserij en baggeren, waarbij een uitstekende manoeuvreerbaarheid, lage geluids- en trillingsniveaus en brandstofbesparing essentieel zijn. Hun progressief roterende flappen genereren hoge liftkrachten bij grote roerhoeken en lage weerstand bij kleine roerhoeken, en dat zorgt voor uitstekende prestaties in alle situaties. Het flapmechanisme biedt ook bescherming tegen overbelasting en voorkomt dat vervuilend materiaal in het omringende water het roer binnendringt.

De piston-type stuursystemen van DMC zijn volgens het bedrijf een ideale match voor de Barke-flaproeren. Ze zijn betrouwbaar en bieden verschillende opties wat betreft roerkoningsverbindingen, roerhoeken en cilinders.

Wereldwijde levering

Barke-flaproeren zijn ook geïnstalleerd op andere gespecialiseerde schepen, zoals het 90 meter lange onderzoeksschip RRS James Cook van het Verenigd Koninkrijk en de MN Colibri, een uniek roro-schip gebouwd voor het vervoer van lanceeronderdelen voor de Ariane 5- en de Soyuz. DMC leverde ook het complete stuursysteem voor het onlangs opgeleverde 160 meter lange Australische onderzoeks- en bevoorradingsschip Nuyina. Daarbij ging het onder meer om balansroeren en de stuurmachine, inclusief besturing. Daarnaast leverde DMC een Barke-roer en piston-type stuursysteem voor een multifunctioneel onderzoeksschip van het National Institute of Water and Atmospheric Research in Nieuw-Zeeland.

Een stuursysteem van het piston-type. (foto DMC)

Eersteklas onderzoeksschip

Wim Knoester, Sales and Marketing Director van DMC, zegt: “Wij zijn ervan overtuigd dat de combinatie van ons Barke-flaproer en piston-type stuursysteem het nieuwste onderzoeksschip van het IMR nog vele jaren goede diensten zal bewijzen. Onze samenwerking met Holland Shipyards Group gaat terug tot haar oprichting meer dan veertig jaar geleden. Het was, zoals altijd, een genoegen om die samenwerking voort te zetten.”

Jules Custers van Holland Shipyards Group voegt daaraan toe: “We hebben alle vertrouwen in de kwaliteit en prestaties van de systemen die zijn ontworpen, gebouwd en geleverd door Damen Marine Components. Zij zullen bijdragen aan wat een eersteklas onderzoeksschip is geworden dat een breed scala aan taken kan uitvoeren.”

Voor een ander gezamenlijk project hebben DMC en Holland Shipyards Group een contract gesloten voor de levering van vijf Optima-straalbuizen met een diameter van 2625 millimeter voor evenzoveel nieuw te bouwen shortsea-schepen: twee van 3.600 DWT en drie van 3.800 DWT.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -