Op donderdag 25 mei heeft AquaSwets BV, de exploitant van het veer Maassluis-Rozenburg, faillissement aangevraagd. De dienstverlening werd dezelfde dag gestaakt.
Het vervangende voet-fietsveer Otter dat sinds het uit de vaart halen van de Blankenburg de verbinding onderhield, stopte op donderdagmiddag. Het autoveer was al sinds 4 oktober 2022 uit de vaart. In de afgelopen maanden heeft opdrachtgever Zuid-Holland “intensieve gesprekken gevoerd, met als doel een zo snel mogelijke oplossing voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg”, aldus de provincie.
Technische en financiële problemen
Door technische problemen met de schepen is er al langere tijd gedoe. De exploitant had, mede door corona en de gestegen brandstofprijzen, geen geld voor reparatie of nieuwbouw.
“Ondanks de inspanningen van beide partijen en de intentie om er met elkaar uit te komen, heeft de provincie moeten concluderen dat het niet mogelijk is om tot een oplossing te komen, die voldoende zekerheid biedt op een betrouwbare voortzetting van de veerdienst. Beëindiging van het contract met wederzijdse instemming is helaas ook niet haalbaar gebleken.”
Daarop zette Zuid-Holland een streep onder de samenwerking. Vervolgens vroeg AquaSwets faillissement aan. Het bedrijf is teleurgesteld in de provincie. Die zou hebben aangegeven financieel mee te werken aan een oplossing voor de kapotte autoveren Staeldiep en Blankenburg. Toen Zuid-Holland liet weten geen aanvullende subsidie te willen verstrekken, viel voor de exploitant het doek definitief.
Steun
De provincie geeft echter aan eerder al extra financiële steun te hebben verleend aan AquaSwets. “Hierdoor waren er juridisch weinig tot geen mogelijkheden om nogmaals financieel bij te springen. Dit heeft te maken met staatssteun-bepalingen en het aanbestedingsrecht. Desondanks was de provincie bereid om vanwege het maatschappelijk belang ver te gaan, mits we financiële garanties zouden krijgen van de veerexploitant. We kunnen namelijk niet miljoenen extra aan gemeenschapsgeld uitgeven, zonder dat we daarbij ook de garantie krijgen dat de reparatie(s) echt worden uitgevoerd, het vervoer wordt opgestart en de veerpont(en) ook blijven varen. De gevraagde garanties werden niet verstrekt.” Aldus de provincie.
“Daar bovenop vroeg AquaSwets B.V. de provincie ook om garant te staan voor verdere ondernemingsrisico’s. Deze optelsom maakte het voor de provincie onmogelijk om tot een redelijke en juridisch haalbare oplossing te komen met de huidige exploitant.”
Nieuwe aanbesteding
Provincie Zuid-Holland besloot daarop de samenwerking eenzijdig te beëindigen. Zo werd het mogelijk om een noodvoorziening met een tijdelijke exploitant te organiseren. Dit proces is inmiddels gestart. De provincie is in gesprek met Damen om het fiets-/voetveer te continueren.
Damen is volgens Zuid-Holland voornemens om voor de veerverbinding Maassluis-Rozenburg gebruik te maken van de waterbus Aqua Runner (of een vergelijkbaar fiets-voetveer). Dit fiets/voetveer, met een capaciteit van 130 passagiers, kan meerdere malen per uur worden ingezet aan beide zijden.
Naast de tijdelijke gunning aan Damen bereidt de provincie een nieuwe Europese aanbestedingsprocedure voor. “Hierover volgt op korte termijn een officiële aankondiging. De gedachte is om samen met o.a. de twee oevergemeenten en de Dorpsraad van Rozenburg te kijken wat voor een veerverbinding nodig is na de ingebruikname van de Blankenburgverbinding/Maasdeltatunnel.”
Het autoveer was door technische problemen al sinds oktober 2022 uit de vaart. (foto Tekst & Toebehoren)