Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) wil ingrijpen in de toelatingen van zes insecticiden op basis van aluminiumfosfide en magnesiumfosfide.
Dat moet het werken met de zeer giftige fosfides veiliger maken, onder meer in de binnenvaart. Schippersvereniging ASV reageert echter teleurgesteld en constateert dat er niets nieuws onder de zon is en er feitelijk niets verandert voor vervoerders.
De maatregelen verbieden het gebruik van fosfidemiddelen tijdens transport over binnenwateren en land (treinen, vrachtwagens). De afgelopen jaren zijn er diverse ernstige en (bijna-)ongelukken geweest toen schippers in aanraking kwamen met fosfinegassen. Fosfinegas komt vrij na toepassing van aluminium- of magnesiumfosfide. Het wordt gebruikt voor het bestrijden van insecten in bijvoorbeeld granen. Het gas is zeer giftig.
Niet tijdens transport gebruiken
Het Ctgb gaat de gebruiksvoorschriften aanpassen. Die zijn op 12 december in de Staatscourant gepubliceerd. Bedrijven die de middelen op markt brengen en andere belanghebbenden hebben sinds die datum zeven weken de tijd om te reageren op het voornemen.
Het beoordelen en toelaten van biociden of gewasbeschermingsmiddelen gebeurt op basis van Europese wetgeving. Verschillende EU-lidstaten reageerden al positief op de door het Ctgb voorgestelde aanscherpingen. Daarbij is gassen tijdens het transport over de weg, het spoor of binnenwateren niet meer toegestaan.
Veiliger en traceerbaar
Het Ctgb stelt voor dat fosfides alleen op locatie mogen worden gebruikt, niet tijdens het transport. Met uitzondering van de zeevaart. De restanten van de gassingsmiddelen moeten na het gassen helemaal worden verwijderd. Alleen luchtdicht afgesloten partijen mogen met fosfinegas worden behandeld. Behandelde lading moeten duidelijk als zodanig herkenbaar zijn.
Het doel van de aangescherpte voorschriften is het gebruik van fosfides veiliger en duidelijker traceerbaar te maken, aldus het Ctgb. Zo wil het college blootstelling van schippers, andere transporteurs en personeel aan het zeer giftige fosfinegas voorkomen.
Niets nieuws
De ASV is niet onder de indruk van de maatregelen. De schippersvereniging ijvert al een poos om regelgeving aangepast te krijgen zodat er een eind komt aan de problemen met fosfinegassen en de risico’s die bemanningsleden van binnenvaartschepen daardoor lopen. Volgens de ASV is van nieuwe voorschriften geen sprake. “Gassen tijdens het varen door een binnenvaartschip was al niet toegestaan: een binnenvaartschip dat ‘onder gas’ ligt, mag nu ook niet varen, je mag namelijk ook niet aan boord blijven dus kun je niet met je schip varen.”
Ook de bepaling dat fosfides alleen op locatie worden gebruikt en niet tijdens het transport (met uitzondering van zeescheepvaart) is volgens de ASV niets nieuws onder de zon. “Dit was altijd al zo. Daar zit nu juist het probleem: bij bijna alle incidenten kwam de lading vanuit een zeeschip.”
Dat alleen luchtdicht afgesloten voorraden met fosfinegas mogen worden behandeld en dat behandelde voorraden duidelijk als zodanig herkenbaar moeten zijn, geldt ook al.
Sleeves
Het verplicht verwijderen van alle restanten na het gassen is op zich een goede richtlijn, vindt de ASV. Maar: “Zolang er geen verbod komt op losse pillen, is dit een zinloze tekst. Die pillen kunnen niet verwijderd worden want worden in de lading geschoten. En daarmee is het nu precies verkeerd gegaan.” Sleeves worden nu doorgaans wel verwijderd; daarmee doen zich nauwelijks tot geen problemen voor.
Ik zou overwegen een gasdetecting te kopen.
Wat is het je tenslotte waard?
Gezondheid, het leven van je gezin en of bemanning.
Sommige dingen zijn niet in geld uit drukken, voel je je daar ongemakkelijk bij, laat die transporten dan vallen.
Dat kun je natuurlijk doen. Maar of het voldoende helpt is afhankelijk van de situatie zoals een gassingsleider uitlegde tijdens een ASV vergadering. Het gevaar is de kans op schijnveiligheid, het is niet alleen fosfine wat in de lading kan zitten. En wie betaalt de kosten als een pieper afgaat bij de schipper en het laadproces wordt stilgelegd als blijkt dat het apparaat kapot is? Zomaar wat genoemde zaken tijdens de vergadering. Maar wat blijft staan, of je nu zelf zoiets neemt of niet; De verantwoordelijkheid mag nooit naar de schipper verschoven worden; de bron van het probleem moet aangepakt worden en de bemanning moet uit kunnen gaan van een veilige lading.