Weer verliest de binnenvaart ligplaatsen in het centrum van Rotterdam. Het gaat onder meer om de ligplaatsen aan de Feijenoordkade, de Rhijnspoorkade (bij het voormalige zwemparadijs Tropicana) en het Eerste Katendrechtse Hoofd. Vanaf 1 oktober mogen de ligplaatsen daar niet langer worden gebruikt.
Onaangenaam verrast is de ASV over het verdwijnen van de ligplaatsen. Ook doordat de schippersvereniging nooit op de hoogte is gebracht van de plannen. “Er blijkt al twee jaar over onderhandeld te zijn”, zegt woordvoerster Sunniva Fluitsma. “Ondertussen waren er allerlei overleggen, zaten we samen om tafel, maar niemand die ons er iets over vertelde.”
Op peil
De verklaring die Havenbedrijf Rotterdam geeft voor het verdwijnen van deze ligplaatsen, is de gestage verschuiving van havenactiviteiten uit het centrum naar meer westelijk gelegen havens. Havenbedrijf Rotterdam draagt daarom het beheer van kademuren en glooiingen in het stadsgebied over aan de gemeente.
“Rotterdam heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in ligplaatsen voor binnenvaart in de Maashaven, waarmee de totale capaciteit aan ligplaatsen op peil blijft. Hiermee heeft de gemeente de mogelijkheid om de vrijgekomen locaties mee te nemen voor herontwikkeling en hergebruik in de ambitie voor de binnenstedelijke Nieuwe Maas.”
Park in Maashaven
Fluitsma: “We krijgen steeds meer het idee dat Rotterdam van z’n binnenvaart af wil. Je kunt wel zeggen: ‘We concentreren de schepen in de Maashaven’, maar het betekent eigenlijk dat ze alles wegdoen, behalve die Maashaven… die ze ook nog eens halveren doordat er een park in wordt aangelegd.”
Fluitsma noemt de ontwikkeling ernstig en schandalig. “Ze kunnen wel zeggen dat andere plekken meer gebruikt worden, maar als we moeten laden in de havens waar je doorgaans uit zeeboten laadt, dan kunnen we nergens terecht. Je mag en kunt daar nergens liggen. Dus dan ga je maar naar de Maashaven om te wachten en dan moet je op tijd vertrekken om je te melden.”
“Heeft overleg nog wel zin?”
De ASV is er nog niet uit of en hoe de vereniging zal protesteren tegen het verlies en tegen de gang van zaken. “Op 1 oktober hebben we onze najaarsvergadering. Dan zullen we het met de leden bespreken.”
“Ook of het überhaupt nog zin heeft om met Rotterdam te overleggen. Omdat we constant geconfronteerd worden met de boodschap: ‘Het is al besloten, wij vinden het ook heel vervelend’, maar dat was het dan. Het kost heel veel energie om een paar plaatsen te redden, en dan worden er achter je rug om elders weer andere weggegeven.”
Noordereiland
Ook van een groot deel van de kades op het Noordereiland gaat het beheer over naar de gemeente Rotterdam. Maar daar blijven de ligplaatsen aan de recent vernieuwde Maaskade wél beschikbaar voor de binnenvaart. “Voor hoe lang?”, vraagt Fluitsma zich af. “We horen van schippers dat die kade heel slecht is. Dat is misschien al wel een aanloop naar dat het daar straks ook niet meer kan en mag.”