- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGastanker Union VIII tot in het DNA geoptimaliseerd

Gastanker Union VIII tot in het DNA geoptimaliseerd

- Advertentie -

Delen

Bij Dockside Shipfacilities wordt de laatste hand gelegd aan de gastanker Union VIII. Stephan en Arie Uittenbogaard hebben er een goed gevoel bij. “Hiermee kunnen wij ons écht onderscheiden.” 

Arie Uittenbogaard begon zijn carrière in de gasvaart, bij Chemgas,  startte in 1991 voor zichzelf in de tankvaart en richtte in 2003 met twee bestaande gastankers Union Shipping op. In 2008 besloot hij een nieuwe gastanker te bouwen: de Union XII. Dit was het begin van een langdurige samenwerking met Chemgas. In 2012 kwam de Union X in de vaart, in 2015 de Union XIV. 

Voor de nieuwe Union VIII werden de eerste plannen al in 2019 gemaakt, vanuit de insteek een nóg betere gastanker te bouwen dan de voorgaande keren. “Wij proberen onze gastankers steeds weer wat te verbeteren ten opzichte van hun voorgangers”, zegt Stephan Uittenbogaard. “M’n pa kan zich daar urenlang mee bezighouden. Een schip bouwen is zijn ding. Hij pluist het hele DNA van een schip uit en bekijkt iedere tekening wel 3.000 keer. Respect hoor!”

Machtig mooi

Stephan behaalde in 2013 zijn bachelor of business administration (small business and retail management) aan de Hogeschool Rotterdam. Tijdens z’n studie behaalde hij ook zijn binnenvaartpapieren en hij besloot uiteindelijk te gaan varen. 

“Ik ben nooit in een bepaalde richting gepusht, er werd simpelweg gezegd: ‘Je moet doen waar je je goed bij voelt.’ Ik heb er geen seconde spijt van gehad. We hebben een mooi bedrijf, waar we ontzettend trots op zijn. Onze schepen en de gastankvaart blijf ik machtig mooi vinden.”

Veiligheid voorop

De afgelopen jaren was Stephan kapitein op de Union XIV. Nu stapt hij over naar de
Union VIII. “De eerste tijd ga ik twee weken op/twee weken af varen. Tegenover mij zal een jonge, Duitse kapitein varen. Op termijn zal ik weer één week varen en drie weken aan de wal zijn.”

Stephan houdt zich ook bezig met andere taken binnen het bedrijf, waaronder de
bemanning. “We varen op de Union VIII alleen met jongens die al langer voor ons werken. Ze zijn allemaal vast in dienst. Wij proberen zoveel mogelijk mensen te laten doorgroeien van matroos tot kapitein en hebben momenteel aardig wat jonge medewerkers met potentie.”

“Goed geschoold en betrouwbaar personeel is in de gasvaart ontzettend belangrijk. Je moet een gascertificaat hebben en goed weten waar je mee bezig bent. Wij vervoeren onder andere 99 procent pure ammoniak. Eén kleine misser bij het aan- of afkoppelen kan enorme gevolgen hebben. Veiligheid en kundigheid staan bij Chemgas, en dus ook bij ons, op nummer één. Wij draaien mee in hun kwaliteitssysteem en de lat ligt hoog. Sinds de oprichting van ons bedrijf hebben we nooit een groot incident meegemaakt waarbij bemanning of steigermedewerkers in gevaar zijn gekomen. Daar moet je met elkaar je best voor blijven doen.”

Arie en Stephan Uittenbogaard aan boord van de Union VIII
Arie en Stephan Uittenbogaard aan boord van de Union VIII. (foto Sarah De Preter)

Weg van de werf

Aan de Union VIII is de afgelopen weken keihard gewerkt bij Dockside Shipfacilities in Ridderkerk. Het is de tweede nieuwe gastanker die Union Shipping er, in eigen beheer, afbouwt. “Wij zijn weg van deze werf en kunnen het heel goed vinden met de medewerkers. Over de kwaliteit van de afbouw zijn we zeer tevreden.”

“Ondanks corona hebben we weinig uitval gehad. Iedereen op de werf hield zich netjes aan de regels. Alleen door de vorst in februari hebben we wat vertraging opgelopen. En het casco heeft iets langer over het transport vanuit Turnu Severin gedaan dan aanvankelijk gepland.”

Onderscheidend vermogen

De proefvaart was op 22 juni. Arie en Stephan keken inmiddels met hooggespannen verwachtingen uit naar de eerste reizen voor Chemgas. 

Stephan: “Ons onderscheidend vermogen? We hebben gefocust op zoveel mogelijk tonnen met een zo laag mogelijke diepgang. Alleen met schroeven van 1,50 meter ga je in de huidge tijd het verschil niet meer maken. Je moet je schip op een andere wijze proberen te bouwen om je te kunnen onderscheiden. Als je kijkt naar het model van de Union VIII, dan zie je dat we hier behoorlijk wat aandacht aan hebben besteed. Ik durf te zeggen dat de Union VIII één van de betere, dan wel één van de beste dragers zal zijn binnen de gasvaart. Stilstaan is geen optie, je moet blijven innoveren.”

De Union VIII gaat in het ARA-gebied varen, maar ook op de Rijn met onder andere bestemmingen zoals Chalampé en Ottmarsheim kort beneden Bazel. “We hebben zes ladingtanks en gaan LPG vervoeren voor de petrochemische industrie, voornamelijk grondstoffen voor onder andere de farmacie, automotive– en kunststofindustrie.” 

“Zoals op al onze schepen is alles aan boord dubbel uitgevoerd. We willen geen uitval en absolute transportzekerheid bieden voor de klant.”

Samen ondernemen

Arie vaart niet meer, maar houdt zich bezig met het technisch-operationele management van het bedrijf. Voor de eerste reizen van de Union VIII maakt hij graag een uitzondering. 

Dat vindt ook Stephan hartstikke leuk: “Wij doen in het bedrijf veel samen en kunnen het met z’n tweeën goed vinden. Natuurlijk verschil je wel eens van inzicht, maar daar zijn we relatief snel uit. En een beetje sparren is gezond, toch? Er staat immers 45 jaar ervaring naast me!”

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. Gisteren op n terras aan de maas. En daar kwam n geweldig imposant schip voorbij. Continue n watergordijn. En voor n leek moest het toch iets met olie en gas zijn… machtig gezicht.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -