“Ondanks onze inspanningen rond het verplaatsen van de aangevaren Gerrit Krolbrug lukt het niet om de vaarweg en de loopbruggen vanochtend voor de spits open te stellen.” Dat meldde Rijkswaterstaat Noord-Nederand vroeg op maandagochtend 17 mei. Zondagavond was er een tegenvaller toen water in de drijver stroomde waar de brug op rust.
Eerder op de dag meldde Rijkswaterstaat nog dat het weghalen van de brug in Groningen voorspoedig verliep. “Met behulp van een ponton en twee kranen wordt het brugdeel heel langzaam omhoog getild. De verwachting is dat de werkzaamheden de hele dag gaan duren.”
Hijskranen
Al op 15 mei werden twee kranen opgebouwd voor het uithijsen van de brug. Zondagochtend 16 mei ging Rijkswaterstaat om 07.00 uur verder met die werkzaamheden. De twee hijskranen moesten het brugdek met een opwaartse kracht van 70 ton optillen en langzaam draaien om te kijken of hij nog terug kon worden geplaatst in zijn oorspronkelijke staat.
Als dat niet lukt, zal het brugdek op een ponton worden gehesen en zo worden neergelegd dat de scheepvaart kan passeren en de naastgelegen loopbruggen veilig open kunnen. “Daarna wordt een plan gemaakt hoe we de brug kunnen verplaatsen”, aldus Rijkswaterstaat.
Omvaren
In de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 mei voer een Duitse tanker tegen de Gerrit Krolbrug in Groningen geramd. De brug over het Van Starkenborghkanaal raakte daardoor zeer zwaar beschadigd en kan niet meer open. De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD) is sindsdien gestremd.
Zondagavond lagen circa twintig schepen te wachten. Op zaterdag waren enkele beroepsschepen via een alternatieve route dwars door de stad Groningen omgevaren, onder meer via het Reitdiep. Daar mogen schepen tot 67 x 8,20 meter varen. De schepen trokken veel bekijks van omstanders.