Met 59,1 miljoen ton is de overslag in de Antwerpse haven in het eerste kwartaal van dit jaar stabiel gebleven ten opzichte van dezelfde periode 2020. Ondanks de gevolgen van de coronacrisis en de Brexit plusten bijna alle goederenstromen. Alleen het volume van de natte bulk nam af.
“Voor de komende periode blijft het afwachten wat de gevolgen zullen zijn van het incident in het Suezkanaal”, aldus Port of Antwerp. Het havenbedrijf meldt te anticiperen op drukke terminals door de toevloed van containers.
Stremming Suezkanaal
De containeroverslag groeide in het eerste kwartaal met 0,6 procent (in tonnen) en 2,3 procent (in TEU’s). 2021 begon goed en de lijn van het najaar werd doorgezet, ondanks de grote vertragingen van containerschepen door de coronacrisis. Het winterse weer in februari zat de containerafhandeling ook dwars.
De gevolgen daarvan waren nog in maart merkbaar, waarna de stremming van het Suezkanaal kwam. Die zal “voor verdere vertragingen en operationele uitdagingen zorgen voor de aanloop van containerschepen”, en dat zal volgens Port of Antwerp het hele tweede kwartaal voelbaar zijn.
Port of Antwerp kijkt samen met de rederijen en de containerterminals waar ruimte voor containers kan worden gecreëerd: “Zo zijn er al terminals die beslisten dat containers voor export pas enkele dagen voordat ze geladen kunnen worden op de terminal mogen staan. Er wordt ook bekeken hoe de opslagcapaciteit landinwaarts optimaler kan worden benut en er nog meer gebruik kan worden gemaakt van binnenvaart en spoor. Het komt erop aan met de hele keten nauw samen te werken om beschikbare capaciteit zo goed mogelijk in te zetten.”
Minder olie
Bij breakbulk kende Antwerpen een prima kwartaal. De overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment, groeide met 18,2 procent. Dat was vooral te danken aan een piek in de aanvoer van staal vooruitlopend op nieuwe importquota die op 1 april zijn ingegaan. De roro-overslag bleef stabiel ten opzichte van, zowel in nieuwe als tweedehandsvoertuigen.
De overslag van droge bulk groeide met 6,7 procent. Naast groei in de overslag van ertsen en schroot zat deze groei vooral in de overslag van meststoffen: 40,7 procent. Nooit eerder werden in de afgelopen tien jaar zoveel meststoffen in één kwartaal overgeslagen.
De vloeibare bulk slonk met 5 procent. Dat is vooral te wijten aan een forse afname in de overslag van ruwe olie. Derivaten kenden een lichte afname (1 procenten chemicaliën een toename van 4,4 procent.
Veerkracht
CEO Jacques Vandermeiren van Port of Antwerp zegt: “We werden het laatste jaar geconfronteerd met verschillende disrupties in de globale supply chain: corona, Brexit, Suez-incident… Port of Antwerp bewijst in deze uitdagende tijden hoe wendbaar en weerbaar het is. De wereldwijde spreiding over verschillende vaargebieden, de grote opslagcapaciteit en het professionalisme en de efficiëntie van de Antwerpse havengemeenschap zijn de basis ingrediënten van ons succes.”
Havenschepen Annick De Ridder voegt daaraan toe: “Ondanks de moeilijke omstandigheden waarin we 2021 zijn gestart, kunnen we laten zien dat de haven stand houdt en opnieuw zelfs lichte groei optekent in onder meer de containeroverslag. De economische urgentie voor extra containercapaciteit is dus opnieuw en meer dan ooit aangetoond. Zeker met de recente Suezcrisis in het achterhoofd.”
“De cijfers zijn een bevestiging van de veerkracht van onze haven én van alle werknemers die actief zijn op het havenplatform. Zij zorgen er nog steeds voor dat alles blijft draaien en dat de haven van Antwerpen haar cruciale rol in de bevoorrading van ons land en van onze economie kan blijven spelen.”