Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) laat een nieuw onderzoeks- en ondersteuningsvaartuig voor de Wadden bouwen door Next Generation Shipyards in Lauwersoog. Het duurzame onderzoekschip wordt in het voorjaar van 2022 in de vaart genomen en gaat Adriaen Coenen heten.
De opdracht is tot stand gekomen na een uitgebreide Europese aanbestedingsprocedure. De prijs woog daarbij voor 40 procent mee en de kwaliteit voor 60 procent.
Ondiep water
Een van de ontwerpeisen is dat de Adriaen Coenen geschikt is om op ondiep water te varen en met regelmaat op de zandplaten van het Wad te kunnen droogvallen. De getijdebeweging geeft een verschil in waterstand van soms meer dan 3 meter.
Naast de vaartechnische eisen is het gewicht van het schip in relatie tot de sterkte een belangrijke ontwerpeis. 30 ton geldt als maximumeis. Voorafgaand aan de bouw onderzoeken de bouwers uitgebreid welke gewichtsbesparende maatregelen mogelijk zijn, zonder dat ingeleverd mag worden op functionaliteit.
Het nieuwe schip wordt 19 meter lang en 5 meter breed en krijgt een maximale diepgang van 1 meter. Het casco zal worden gemaakt van zeewaterbestendig aluminium. Op het achterdek komt een groot A-frame dat gewichten tot 4.000 kilo kan tillen.
Apparatuur
De voortstuwing zal gebeuren met twee Stage V-motoren en waterjets. Door de uitlaatgasnabehandeling is ook de stikstof-uitstoot minimaal.
De inrichting is geschikt om naast de bemanning nog twaalf personen mee te nemen. Bijvoorbeeld wetenschappers, onderzoekers en passagiers. Voor onderzoek wordt het schip uitgerust met apparatuur die de bodem kan scannen en in de zeebodem kan kijken. Er zijn diverse instrumenten aan boord voor monstername en onderzoek.