Port of Amsterdam en tankopslagbedrijf Evos willen op jaarbasis 1 miljoen ton groene waterstof importeren, opslaan en distribueren. Onder de naam H2Gate onderzoeken Port of Amsterdam, Evos, Electriq Global, Hydrogenious en Hysilabs de technische en commerciële haalbaarheid te onderzoeken van het importeren en opslaan van waterstof op industriële schaal.
De vijf partijen verwachten dat waterstof een centrale rol gaat spelen in de overgang naar een duurzaam energiesysteem. Die transitie is noodzakelijk om in 2050 te voldoen aan het Europese doel om klimaatneutraal te zijn.
Opkomst waterstof
Amsterdam ziet voor zichzelf goede kansen om daarbij een belangrijke rol te spelen. Zo is de Amsterdamse haven al decennialang een toonaangevend internationaal knooppunt voor de handel in energieproducten. Ook zijn er in de Amsterdamse regio al initiatieven gaande voor de ontwikkeling van een groen waterstofcluster, zoals productie van groene waterstof. De partners in H2Gate denken dat naast lokale productie van waterstof ook import nodig is om aan de toekomstige vraag in Europa te voldoen.
Internationale keten
“Waterstoftransport heeft wel z’n uitdagingen”, aldus H2Gate. “Om grote hoeveelheden te transporteren moet waterstof sterk worden gecomprimeerd en gekoeld. In het H2Gate project verkennen we de mogelijkheden van de verschillende waterstofdragers. Daaruit volgen later mogelijk studies en proefprojecten voor ontwerp en realisatie.”
Het project wordt gezien als een belangrijke stap naar een internationale keten voor waterstof op commerciële schaal. Afhankelijk van de beschikbaarheid van groene waterstof over de hele wereld en de groei van de vraag in Europa kan deze toeleveringsketen naar verwachting tegen het einde van dit decennium opschalen.
Schone energievormen
Managing director Ramon Ernst van Evos Amsterdam zegt: “Dit project past perfect in onze ambitie om infrastructuuroplossingen te ontwikkelen voor een koolstofvrije energietoekomst. De expertise van Evos ligt in de opslag en behandeling van grote hoeveelheden energieproducten en we willen ons portfolio graag verder uitbreiden met nieuwe schone vormen. We zijn blij om met capabele en gemotiveerde partners aan een gedeelde visie te kunnen werken.”
Koploper
“Als Port of Amsterdam willen we koploper zijn in de energietransitie”, aldus Eduard de Visser, hoofd Strategie en Innovatie bij Port of Amsterdam. “Onze gevestigde positie als formidabele, internationale energiehub betekent dat we de infrastructuur, de partners en de kennis en ervaring hebben om een katalysator te zijn voor nieuwe, duurzame energieproducten. Wij zijn er trots op om met Evos en andere partners samen te kunnen werken aan H2Gate. Het laat mooi zien hoe innovatief en ondernemend de Amsterdamse haven is.”
Veel schippers ondersteunen de mogelijke voordelen van varen op waterstof, dus dat daar in geinvesteerd wordt is een goede zaak. Maar ondertussen worden dezelfde schippers wel over een luttele 9 maanden verplicht te varen met FAME. een toevoeging van biobrandstof wat het milieu alleen op papier beter maakt, in de praktijk zeker niet. Maar hoe zal Amsterdam omgaan met de gevaarlijke situaties die straks ontstaan doordat (passagiers)schepen, en bijvoorbeeld tankers met gevaarlijke stoffen op een drukke vaarweg moeten varen met FAME waardoor de kans bestaat dat bijvoorbeeld de motor ermee uitscheidt? Veiligheid voorop toch? Gaat Amsterdam daar vragen over stellen bij het Ministerie IenW? Het is tenslotte toch niet alleen de schipper die het risico loopt op een ongeval, het is de maatschappij die geconfronteerd kan worden met onnodige ongevallen.