Port of Harlingen heeft 2020 ondanks de coronacrisis met positieve cijfers afgesloten. Dat is volgens het havenbedrijf vooral te danken aan extra omzet bij de afbouw van schepen en de forse groei bij de containeroverslag. De overslag van bulkgoederen daalde licht en vooral de toeristische sector had het zwaar.
Directeur Paul Pot van Port of Harlingen licht toe: “2020 stond natuurlijk in het teken van de coronacrisis. Ook in de haven merkten we de effecten, vooral in de toeristische sector. Want al was het in de zomer druk met individuele recreatievaart, tal van bedrijven hadden het moeilijk, zoals de veerdiensten, de bruine vloot, de cruisesector.”
“Gelukkig gingen de overslag van goederen, de visserij en de industriële bedrijvigheid in de haven door en hebben we als haven een redelijk goede omzet gerealiseerd. Ik ben blij dat we als havenbedrijf het jaar goed hebben kunnen afsluiten. Maar ik hoop echt op een beter jaar voor alle ondernemers in de haven.”
Minder binnenvaartschepen
De containeroverslag groeide met maar liefst 20 procent naar 28.000 TEU. De overslag van de zeevaart daalde met 6 procent naar 1,6 miljoen ton. Ook het aantal binnenvaartschepen dat de haven aandeed daalde licht (3 procent). De overslag van en naar binnenvaart kwam uit op 2,5 miljoen ton.
In 2020 bleek de waarde van de Harlinger haven voor de regionale economie. Er werken zo’n 3.300 mensen bij de 215 bedrijven of een leverancier daarvan. Al die bedrijvigheid samen is goed voor een omzet van 300 miljoen euro.
Draaischijf van het noorden
Het havenbedrijf heeft voor 2021 veel plannen. Pot: “We zijn gestart met de bouw van de nieuwe visserijsteiger en we hebben het gebouw aan de Waddenpromenade aangekocht om als volwaardig havenbedrijf verder te kunnen groeien.”
“Ook de samenwerking met de Friese achterlandhavens van Smallingerland en Heerenveen krijgt steeds meer vorm, waardoor de haven van Harlingen zich ontwikkelt als logistieke draaischijf van het noorden.”