Donderdag 21 januari: interview. Het schip is klaar, beproefd en goedgekeurd, het stuurhuis opgeruimd, de bemanning checkt materiaal en voorraad. “Morgen elf uur vertrekken we naar de terminal”, zegt Patrick Mandemaker tegen de kapitein, die nog even met Dimitri van Dimar ICT achter de computer duikt voor uitleg. “Nog een paar dingetjes afvinken”, gaat Patrick verder, terwijl hij het lijstje op z’n mobiel raadpleegt.
Arie Lagewaard, voorman van EMS, meldt zich na vier werkmaanden af: “Alles functioneert. Ik heb met voldoening voor jullie gewerkt. Bedankt en tot ziens.” Arie heeft in zijn carrière al 31 schepen in zijn boekje staan.
Achter Saludo Shipping BV staan Patrick en Linda Mandemaker-De Haan. Hun voorlaatste nieuwbouwtanker Chimo is alweer even geleden. Deze Saludo kwam samen met Dennis Mandemaker en Agatha Molegraaf tot stand.
Was het ook gepland om in samenwerking met de Adventure af te bouwen?
“Nee, aanvankelijk was dat niet voorzien, maar omdat je samenvalt in zo’n traject en elkaar kent, biedt het zeker voordeel. Tweemaal ervaring en overleg hoe je de dingen aanpakt, is een plus. Ook voor de installateurs betekent identiek makkelijk en snel.
Dat we hier bij Kooiman konden hellingen, dokken, kranen en van elke faciliteit gebruikmaken, inclusief het specialisme van hun medewerkers, was super voor onze afbouw. Heel fijn gewerkt!
Mijn broer en compagnon Dennis heeft met zijn kennis en ervaring belangrijk bijgedragen. Naast dat Linda en Agatha zich onmisbaar maakten voor het interieur en de catering hebben we veel plezier en hulp gehad van onze kinderen die wegens de corona online online school hadden en hun vrije uren hier maar hebben ingevuld. Het is erg leuk als alles samenwerkt, je ziet dan dat het met de jeugd wel goed komt.”
Wat voor cijfer geef je de Saludo?
“Tja, om een hoog cijfer aan je eigen schip te geven, is niet bescheiden. Baanbrekend is het ook niet. Niettemin is veel weer anders. Vernieuwing is zeker het kenmerk van dit schip. Wanneer je kijkt naar het gaaf gevormde en ‘laagwatervriendelijke’ maar sterke casco, het laswerk, de proefvaart, de functies en het pompbedrijf is het een perfect schip, dat een paar generaties verder is dan gevernist teak of manoeuvres zonder kopschroef. Wij zeggen dankjewel aan alle medewerkers!”
Scheepsrondje
Het vinden van de machinekamer kost bezoekers een zoekrondje achterschip om deze op het roefdek te vinden! Deze uitvoering met ruimte in de verblijven, is veilig en functioneel.
Dol Power leverde twee 3608 Caterpillars. Deze machinekamer krijgt een 10! Voor de inspanning van de Mandemakers-jeugd een punt extra! Terug boven ontdekken we een Misty-autokraan en -spudpaal. Aan de masten hangt het Beerens-label. Het stuurhuis leverde Kampers. De unieke lessenaar evenals het interieur vervaardigde Kooiman (KSI) in samenwerking met Timmerbedrijf Bax.
Het loepzuivere Rugotech-leidingwerk ligt hier over bakboord, wat het klimmen naar afsluiters voorkomt. Er zijn elf tanks met butterwash-machines en een gelijk aantal pompen van Marflex. Een Verhaar-kopschroef houdt mts Saludo in het vaarwater en een Heatmaster-ketel de lading pompbaar.
Een schitterende tanker die glimt van ijver. Binnenvaartkrant wenst de bemanning een goede vaart!
Lees ook Tankers Adventure en Saludo: model en techniek identiek