Van Wijk Werkendam is één van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. De bedrijven krijgen een jaar lang ondersteuning bij het realiseren van hun exportambities. Voor Van Wijk draait het om de innovatieve LNG-bunkergiek die het Werkendamse bedrijf samen met Kanon Loading Equipment heeft ontwikkeld. Die kraan wordt sinds kort succesvol ingezet in Antwerpen, Rotterdam en Singapore.
Criteria: duurzaamheid, innovatie en de motivatie
Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van evofenedex, EY, ING, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Deze partners helpen voor het zevende jaar op rij tien mkb-bedrijven met het uitbreiden van hun buitenlandse netwerk door hun ervaring en kennis op het gebied van internationaal zakendoen.
De winnaars zijn gekozen uit ruim 200 inschrijvingen en geselecteerd op criteria zoals duurzaamheid, innovatie en de motivatie om te starten of uit te breiden in het buitenland. Van Wijk en de andere negen bedrijven ontvangen een prijzenpakket, dat onder andere bestaat uit hulp van ambassades en (digitale) gesprekken met ambassadeurs, deelname aan een fysieke of digitale handelsmissie en een zakenpartnerscan. Vanwege de coronapandemie kan die ondersteuning indien nodig ook worden aangepast of uitgesteld.
Export naar China
Van Wijk Werkendam is naast scheepsreparatiebedrijf ook een bekende leverancier voor de binnenvaart van onder andere boegschroeven, auto- en bunkerkranen, hydraulische installaties, lieren, spudpalen, stuurhuizen en stuurhuisliften. Samen met Kanon Loading Equipment uit Zeewolde heeft het bedrijf een LNG-bunkergiek ontwikkeld, die sinds kort zowel in Rotterdam en Antwerpen als in Singapore wordt gebruikt.
“Nadat zo’n mooi en innovatief product ontworpen, gemaakt en tot grote tevredenheid wordt gebruikt willen we uiteraard niet wachten of iemand ons belt of we er nog een willen maken, maar actief de mogelijkheden voor verkoop bekijken”, licht Van Wijk de ambities toe. “Aangezien deze giek gebruikt wordt om in grote zeehavens flexibel zeeschepen te bunkeren met LNG (onze LNG-bunkergiek is feitelijk een belangrijk onderdeel van een varend tankstation) zijn onze ogen gericht op de grote havens in China.”
De grootste voordelen van de giek zijn het bedieningsgemak, de veiligheid en de mogelijkheid om gelijktijdig te bunkeren tijdens het laden of lossen van een zeeschip. Dat spaart immers tijd.